چهارشنبه / ۱۴ آذر / ۱۴۰۳
×
رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، بخشی از تحولات، دستاوردها و اقدامات سازمان سینمایی در دو ساله اخیر را تشریح کرد.
در هر کشوری با رفتار غیرقانونی برخورد می‌شود
  • کد نوشته: 32316
  • آبان ۱۲, ۱۴۰۲
  • 187 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛ محمد خزاعی در برنامه صف اول شبکه خبر در روز چهارشنبه (۱۰ آبان ماه) حاضر شده و بخشی از تحولات، دستاوردها و اقدامات سازمان سینمایی در دو ساله اخیر را تشریح کرد. متن کامل این گفتگو با اجرای مهدی خسروی به شرح زیر است:

    سوال: در طول این دو سالی که سکان‌دار سازمان سینمایی هستید، مهم‌ترین اقدامات شما که به زعم خودتان برجسته و ویژه‌ بوده و می‌توان به عنوان دستاورد آن را تلقی کرد، چه بوده است؟

    پاسخ: دهم مهرماه ۱۴۰۰ بود که در سازمان سینمایی مستقر شده‌ام. اوضاع سینما در آن زمان بسیار نامطلوب و وخیم بود. به دلیل شرایط کرونا، تعطیلی حوزه کسب و کار، عدم رونق اقتصادی و تعطیلات، کسی به سینما نمی‌رفت، به تبع تولیدات سینمایی هم، بسیار کاهش پیدا کرده بود و ما نیز با مشکلات عدیده‌ای در سینما و سازمان سینمایی مواجه بودیم. طبیعتا، در این شرایط، برنامه‌ریزی جامع و کامل برای رفع مشکلات، از اولین اقداماتی بود که باید صورت می گرفت تا سینما دوباره بتواند رونق پیدا کند.

    به خاطر داریم، تقریبا، تا اردیبهشت ۱۴۰۱ ، کشور گرفتار اپیدمی کرونا و پیامدهای آن بوده است یعنی شرایط سینما وضعیت ناپایداری داشته است. پیوسته، از طرف وزارت بهداشت و درمان و ستاد کرونا با پروتکل‌های جدید در خصوص ضریب اشغال صندلی سینماها و همه اماکن عمومی مواجه بودیم. فراز و نشیب‌ها را طی می‌کردیم که هر ازگاهی دوباره سینما تعطیل یا سقف مخاطبان آن کاهش پیدا می‌کرد و همه این‌ها، در رونق اقتصادی سینما، میزان تولیدات، شرایط کسب و کار و برنامه‌ریزی ما تأثیر داشته است.

    طراحی ۲۳۷ کار ویژه و اقدام برای نجات سینما از همان نخستین روزها، بعد از ورود بنده به سازمان سینمایی، انجام شده و برنامه جامع و کاملی را برای افق پیش‌رو طراحی کردیم. کلان برنامه‌هایی را در قالب بسته‌‌های جداگانه برای همه موسسات پیش‌بینی و ابلاغ کردیم، برنامه‌ای ۵ ساله که با مشارکت و هم‌اندیشی کارشناسان، سینماگران و مدیران خود موسسات در آن به جمع‌بندی رسیدیم. جلسات مکرری داشته‌ایم . در برنامه‌های کلان، ۵ رویکرد کلی، ۱۲ کلان برنامه، ۱۴ بسته‌ سیاستی، ۶۵ سیاست برای اقدام و ۲۳۷ کار ویژه و اقدام عملیاتی در سینما تعریف و طراحی کردیم. به طور قطع، تلاش‌مان این بوده است که دوباره سینما به رونق خود بازگردد، بر این اساس شروع کردیم به طراحی اینکه چگونه سینما بتواند سرپا بماند، چگونه بتوانیم با دستگاه‌های مختلف رایزنی کنیم. بعد از چندین جلسه با مسئولان وزارت بهداشت و رایزنی با ستاد کرونا و به تبع فروکش کرونا، آن‌ها هم موافق بازگشایی دوباره سینماها با ظرفیت عادی بودند تا درصد بالاتری از مخاطبان بتوانند در سینما حضور داشته باشند. برای بازگشایی و احیای دوباره سینماها حمایت‌های جدی‌ای داشته‌ایم حتی، از طریق ایجاد مشوق‌ها و تسهیلات نقدی، مبلغ ۵/۵ میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کار‌هایی که در اثر کرونا دچار آسیب شده بودند، در سال۱۴۰۰ تا پایان سال در نظر گرفتیم ، جلسات مکرری با صنوف، تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‌های مختلف داشته‌ایم‌ که بیایند و دوباره، فیلم هایشان را اکران کنند. در این راستا، برای جبران ضرر و زیان احتمالی حمایت‌های تضمینی دیده‌ایم.

    سوال: چه تضمینی وجود داشت؟ با حمایت‌های نقدی و مستقیم؟

    پاسخ: نه فقط اعضای نقدینگی، به بعضی بخش‌ها، نقدینگی تزریق کردیم و با بعضی‌ها هماهنگ کردیم که از تولید آثار بعدی آن‌ها حمایت می‌کنیم.

    سوال: همه این اقدامات انجام شد؟

    پاسخ: به آن‌هایی که قول داده بودیم انجام شد به عنوان مثال به سینمادار‌ان کمک شد، به بعضی از دفترهای پخش، به فیلم‌هایی که موافقت کردند اکران کنند مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون در آن سال کمک شد، نقدینگی تزریق شد و تا جایی که توان داشتیم و شرایط فراهم بود این کار را محقق کردیم.

    اقدامات بنیادی ارزشمندی انجام شد. اولین کار‌هایی که من یادم هست در ۱۴۰۰ کرده‌ایم احیای شورای عالی سینما بود. شورایی که حدود یک دهه تعطیل شده بود، و در مقطعی هم که شکل گرفته چند جلسه‌ای برگزار شده بود و سپس به مدت ۸ سال کاملا تعطیل بود، بنابراین از این ظرفیت برای سینمای ایران استفاده نشده بود که با پیگیری‌های انجام شده در دوره جدید، شورای عالی سینما شروع به کار کرد و مصوبات خیلی خوبی نیز در این دو سال داشته‌ایم، بعدا اگر وقت بود راجع به آن توضیح می‌دهم که چه اقداماتی انجام شد و چه برنامه‌ریزی هایی ما کرده‌ایم که باعث شد بسیاری از مشکلات را بتوانیم حل کنیم. مشکلاتی که در حیطه اختیارات مدیریت سینما و معاون وزیر بودند و حتی بعضی مشکلات هم، با اختیارات وزیر هم نمی‌توانست مرتفع شود و می‌بایست آن‌ها در جای دیگر و با دستگاه‌های دیگری گفت‌و گو می‌کردیم.

    بازدارنده‌های پیش‌روی دیگری وجود داشت که بعد از جریان کرونا و پیامدهای آن، درگیر مسائل و بحران‌های مختلف در کشور بودیم، یعنی در ۱۴۰۱ و از اردیبهشت‌ماه درگیر مسائل سیاسی و چالش‌های غیرسینمایی شده‌ایم، و از آن تاریخ ادامه پیدا کردند تا تقریبا همین چند ماه گذشته یعنی خردادماه یا تیرماه امسال، این درگیری‌ها در حوزه سینما، فراز و نشیب‌های بسیار بسیار زیادی داشت، اما واقعیت این است که همه خانواده‌های سینما هم درگیر این مسائل نبودند، عده‌ای قلیل معلوم الحالی درگیر بودند و این جریانات تاثیر خودش را می‌گذاشت و ناخودآگاه ما در پیشبرد اهداف و برنامه‌هایمان در حوزه های مختلف، اعم از تولید، توزیع و پخش و اکران با دشواری‌ها و دست‌اندازهایی مواجه شدیم که سرعت ما را گرفت. در یکسری از برنامه‌هایی که داشتیم موفق نشدیم به ثمر برسانیم، چون در شرایطی که هر لحظه شکل می‌گرفت نمی‌توانستیم همه طرح‌ها را اجرایی کنیم. ولی امروز که در خدمت شما هستم اوضاع سینما، نسبتا بد نیست، یعنی تا حدود زیادی برنامه‌هایی که در حوزه‌ تولید، توزیع، بین‌الملل و در حوزه آموزش داشته‌ایم، اجرایی شدند یا در شرف اجرا هستند، همچنین، برنامه‌هایی که در زمینه عدالت فرهنگی، کسب و کار و اشتغال خانواده سینما و رونق اقتصادی و گیشه داشته‌ایم، همه این‌ها هر کدام تا حدودی محقق شده است. در حوزه‌هایی هم که ناموفق بوده‌ایم ناشی از شرایطی بود که فراهم نشده تا بتوانیم به آن افقی که ترسیم کرده بودیم، برسیم.

    نهضت سینماسازی

    سوال: در حوزه زیرساخت‌ها هم اتفاقاتی افتاد؟

    پاسخ: زیرساخت در چند مرحله تقسیم می‌شود.‌ تقریبا در بدو ورود ما به سازمان سینمایی، تعداد سالن‌های سینمایی که در کشور وجود داشت نزدیک به ۵۷۰ سالن بوده است، با دوستان نشستیم و بررسی کردیم و چشم‌اندازی را ترسیم کردیم. ما نسبت به کشور‌هایی که حتی صاحب صنعت سینما نیستند در حوزه زیرساخت خیلی عقب هستیم . به عنوان نمونه خدمت شما عرض کنم در ترکیه بالغ بر ۳ هزار سالن سینما وجود دارد با این که صنعت سینما ندارد و صنعت سریال‌سازی دارد؛ یا در روسیه که باز سینمایشان همانند سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست، ۶ هزار سالن وجود دارد. با همفکری کارشناسان، نقشه راهی تنظیم و برنامه‌ریزی جدی را برای بکارگیری ظرفیت‌های بالقوه و توسعه در این زمینه آغاز کردیم، ظرفیت مجتمع‌های فرهنگی و هنری که می‌توانست مولفه‌های سالن سینما هم داشته باشند، مورد نظر قرار دادیم، از ظرفیت مال‌ها و پردیس‌های تجاری با توجه به تجربه موفق آن در کلان شهرها استفاده کردیم. با سرمایه‌گذاران در بخش‌های خصوصی و نیز، دستگاه‌های اجرایی و شهری وارد تعامل و گفتگو شده‌ایم. در مال‌هایی که از ظرفیت سینمایی آن‌ها استفاده نشده بود یا مشکلات قانونی که بین مالکین در بعضی از شهرستان‌ها و استان‌ها وجود دارد برای رفع این دست مشکلات مشاوره دادیم تا مشکلات و اختلافات مرتفع شود. از طریق موسسه سینماشهر کمک کردیم تجهیزات و امکانات در اختیار حوزه‌های مورد نیاز قرار گیرد. من قولی آن زمان به دوستان داده‌ام و گفتم ما در حوزه زیرساخت تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یعنی تا مهرماه ۱۴۰۴ که مسئولیت را واگذار می‌کنیم به مدیر بعدی، ۱۰۰۰ سالن سینما در کشور داشته باشیم خیلی‌ها به من گفتند که شما یک مقدار آرمانی حرف می‌زنید و این غیر ممکن است، گفتم اجازه بدهید وارد اجرای برنامه شویم.

    سوال: الان، چون نیمی از دوران مدیریت شما گذشته ۵۰۰ سالن را ساخته‌اید؟

    پاسخ : ۵۷۰ سالن سینما داشته‌ایم و ، ما ۴۳۰ سالن باید اضافه می‌کردیم به کل مجموعه سالن‌های کشور که ۱۰۰۰ سالن شود.

    افتتاح ۲۳۳ امین سالن دو دولت سیزدهم

    سوال: نه از آن ۱۰۰۰ سالنی که می‌فرمایید عرض می‌کنم.

    پاسخ :قول دادم که مجموع سالن‌های سینمایی به عدد ۱۰۰۰ برسد. تقریبا امروز که در خدمت شما هستیم همین دیروز در یکی از شهرستان‌های استان فارس( زرقان) دویست و سی و سومین سالن را افتتاح کردیم و پیش‌بینی می‌کنم با برنامه‌ریزی و نقشه راهی که داریم به ۱۰۰۰ سالن خواهیم رسید. همچنین، جا دارد اشاره کنم که ۲۰ شهریورماه در دومین جلسه شورای عالی سینما مصوبه‌ای بسیار خوب در این زمینه داشته‌ایم که سینمای ایران آن هم در این دولت و هم در دولت بعدی از آن بهره مند خواهد شد و اتفاقات بهتری خواهد افتاد. براین اساس مصوب شد دولت در سفرهای استانی رئیس جمهور به شهرهایی که ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر یا بیشتر جمعیت دارند و فاقد سالن سینما هستند، برای آن‌ها در این شهرها سالن سینما احداث کند.

    اولین سفر رئیس جمهور بعد از این مصوبه، استان فارس بوده است که هفته گذشته ۴ شهر فاقد سالن سینما در این استان مشمول این طرح شدند. همچنین مصوب شد به هر شهر ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت و احداث سالن‌های سینمای سه سالنه اختصاص یابد‌. شهر بعدی که رئیس جمهور سفر می‌کنند کردستان است که سالن‌هایش مشخص شده و با این اقدام فکر می‌کنم ما انشاالله تا سه چهار سال آینده بتوانیم به ۲۰۰۰ سالن برسیم.

    سینماسازی در راهبرد سفرهای استانی رئیس جمهور

    سوال: در حال حاضر تخصیص‌هایش هم اتفاق افتاده است؟

    پاسخ: حتما، اطلاع دارید و می‌دانید که در مصوبات سفر ریاست جمهوری معمولا، بعد از تصویب به سازمان برنامه و بودجه ارائه و بعد تخصیص‌ها شروع می‌شود، چون کل برنامه‌ سفر و مجموعه مصوبات، طرح‌های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و غیره یکجا ارائه می‌شوند.

    این رویکرد در این سطح که دولت نگاه ویژه‌ای به زیرساخت‌های سینما داشته باشد در این سال‌ها اتفاق نیافتاده بود یعنی این گام بسیار خوبی از سمت دولت بوده و توجه جدی به سینما و مناطق محروم صورت گرفته است. وقتی صد هزار جمعیت در یک شهر داریم و سالن سینمایی هم در آن وجود ندارد یعنی چه؟ یعنی این مردم تفریحی ندارند. البته، سینما هم که فقط تفریح نیست بلکه نگاهی اجتماعی، آموزشی و فرهنگی دارد. سینما پاتوقی مهم برای خانواده‌هاست و امروز، ساخت سالن سینما به مطالبه عمومی شهر‌ها تبدیل شده است. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم و طبق همین قولی که داده‌ام، بتوانیم ۱۰۰۰ سالن را تا مهرماه ۱۴۰۴ افتتاح کنیم.

    سوال: در حال حاضر چند شهر فاقد سالن سینما داریم؟

    پاسخ: من نسبت سینما و جمعیت شهرها را می‌توانم عرض کنم، زمانی هست که ما شهری با ۱۰ هزار جمعیت داریم که فعلا در برنامه توسعه ما نیست که در این شهرها سالن بسازیم. تقریبا ۴۳ شهر بالای ۱۰۰ هزار جمعیت و ۹۶ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت فاقد سالن سینما داریم.

    امروز رونق به سینما بازگشته است

    سوال: سینمادار‌ان راضی هستند؟ اقتصادشان خوب است؟

    پاسخ: سینما فراز و نشیب دارد. شما می‌دانید که سینما در دوران‌هایی اقتصاد بسیار خوبی دارد و در زمانی اقتصادش خوب نیست. امروز، اقتصاد سینما بسیار خوب است یعنی رونق اقتصادی در سینما مجدد برگشته، سینمادار‌ان راضی هستند، مردم به شدت استقبال کرده‌اند، تهیه‌کنندگان آثار راضی هستند، البته این به این معنا نیست که همه فیلم‌هایی که به روی پرده می‌روند با مخاطب خودش ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند اقتصاد خودش را داشته باشد، همانند تمام این ۴۰ سال؛ یعنی این مقوله چیز جدیدی نیست. بعضی از فیلم‌ها ارتباط برقرار کردند و بعضی از فیلم‌ها فروششان کمتر است. باید عرض کنم طی هفت ماهه سالجاری در بخش فروش سینماها، ما تقریبا ۶۰۰ میلیارد تومان را رد کرده‌ایم و ۱۳ میلیون و خرده‌ای مخاطب، رکورد جدیدی است. امیدوارم با همین رویه، رونق و استقبال، فروش و اقتصاد سینما به ۱۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال رسد و این رکوردی جانانه است.

    من نمی‌خواهم بگویم خوب یا بد، ولی فسیل دومین فیلم پرفروش بعد از انقلاب است. در حال حاضر فیلم‌های اجتماعی فروش خوبی دارند و در کنار فیلم‌های کمدی، از ژانر‌ کودک، خانواده ها به شدت استقبال می‌شود. همین فیلم بچه زرنگ را الان نگاه کنید اقتصاد بسیار خوبی دارد، قبلا هم پسر دلفینی‌ در اکران داخلی و خارجی موفق بوده است. اگر ما بتوانیم با آگاهی و با شناخت مبانی گفتمانی با مردم فیلم بسازیم مردم می‌آیند و استقبال می‌کنند. مشکل اینجاست که بعضی از فیلم‌هایی که می‌سازیم با مردم ارتباط برقرار نمی‌کنند، چرا که این فیلم‌ها برای مردم نیست، حدیث نفس و برای خواسته‌های شخصی خودمان است که در آن به سراغ موضوعی با دغدغه شخصی یا جشنواره‌ای رفته‌ایم و یا در قالب هنر و تجربه تولید کرده‌ایم و انتظار هم داریم این فیلم بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. مردم حق دارند دست به انتخاب بزنند و فیلم خوب ببینند و از فیلمی که شایستگی‌، جذابیت و ویژگی‌های خاصی ندارد استقبال نکنند، پس می‌خواهم بگویم که هر فیلمی در ژانر اجتماعی، کمدی، خانوادگی،کودک و نوجوان خوش ساختار باشد، قصه و قهرمان داشته باشد و مولفه‌ها و استانداردهای لازم را داشته باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند و در سراسر کشور فیلم را می‌بینند.

    سوال: در حال حاضر سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنند از سرمایه گذاری برای ساخت سینما استقبال می‌کنند؟

    پاسخ: با رونق و شرایطی که امروز سینماها پیدا کرده‌اند بله، اسفندماه سال گذشته در جلسه شورای راهبردی اکران یکی از دوستان به من گفت که سینما در ایران تمام شده و شما ورشکستگی کامل خواهید داشت، عمر سینما به سر رسیده و ما بعد از عید، در‌های تمام سینماها را خواهیم بست و هیچ تولیدی وجود ندارد و این آینده بسیار بدی است که برای سینمای ایران رقم زدید، من گفتم عجله نکنید، ما تا الان گرفتار حواشی و مسائلی بوده‌ایم که شما در سینما ایجاد کردید، مشکلات متعددی که ما فقط باید آن‌ها را مرتفع و برطرف می‌کردیم، ولی امروز سینما به شرایط نسبتا مطلوبی رسیده است. البته، هنوز تا ایده‌آل‌ها فاصله داریم.مدعی هم نیستم وضعیت خوب امروز، همه تاثیر سیاستگذاری‌ها و نتیجه مدیریت صحیح ماست، معتقدم خود همکاران سینما و هنرمندان از مسائل آگاه و همراه هستند، چند ماه پیش همان آقا که مدعی تمام شدن عمر سینما بود به من گفت که من خودم با چندین مجتمع دیگر در بخش خصوصی قرار داد بسته‌ام‌ تا سینما احداث کنم، با این شرایط شما رونق تولید را هم خواهید دید، خیلی از سینماگران شاخص ما درگیر تولید فیلم هستند، و تقریبا همه برگشته‌اند. اتفاق خوب دیگری که در حال وقوع است شکل گیری جریان مضامین و گونه‌های متنوع سینمایی است. از همان آغاز، خیلی شفاف اعلام کردیم که ما سه رویکرد خواهیم داشت: قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری، و همه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی‌ها، مضامین، آیین‌نامه‌ها، اقدامات و همه چیز را با این سه رویکرد و سه رکن مهم پیش می‌بریم. بر اساس همین استانداردسازی، تمام آئین‌نامه‌ها و منهیات را به طور شفاف برای اولین بار اعلام کردیم چرا که بر این باورم که چرا سرمایه یک تهیه‌کننده باید به خاطر یکسری ابهامات به خطر بیافتد؟ وقتی ما شفاف به او نمی‌گوییم چه چیز‌هایی را می‌تواند بسازد و چه چیز‌هایی را نمی‌تواند، این به معنای این نیست که خواسته باشیم خدایی نکرده مانع فیلمسازی شخصی بشویم، نه ،داریم می‌گوییم براساس قوانین اجتماعی کشور، شما باید این چیز‌ها را در فیلم رعایت کنید همه‌ مسائلی هم که ما اعلام کرده‌ایم مسائل اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی است.

    انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *