پنجشنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۳
×
مصطفی قاسمیان در یاداشتی نوشت: «دفتر یادداشت» در قسمت اول، محصولی خوش‌آب‌ورنگ نشان داد که مطابق کلیشه‌های رایج این ژانر ساخته شده؛ معمای یک قتل، شخصیت‌های متعدد فرعی و در نهایت کارآگاه ریزبین و باهوشی که به علت سن بالا و ابتلا به فراموشی، گاه دست‌وپاچلفتی است.
«دفتر یادداشت» در همان گام نخست توجهات را جلب کرد
  • کد نوشته: 34565
  • آبان ۲۸, ۱۴۰۲
  • 218 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛  قاسمیان در یاداشتی نوشت: سریال خانگی «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده که دیروز قسمت اول آن در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد، در همان گام نخست توانست توجهات را به خود جلب کند.

    این اثر در ژانر کمدی جنایی ساخته شده که پیش از این در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، سابقه چندانی ندارد، اما در غرب -چه آمریکا و چه اروپا- نمونه‌های موفق و جالب توجه فراوانی از آن ساخته شده است.

    «دفتر یادداشت» در قسمت اول، محصولی خوش‌آب‌ورنگ نشان داد که مطابق کلیشه‌های رایج این ژانر ساخته شده؛ معمای یک قتل، شخصیت‌های متعدد فرعی و در نهایت کارآگاه ریزبین و باهوشی که به علت سن بالا و ابتلا به فراموشی، گاه دست‌وپاچلفتی است.

    او البته در کنار خود شخصیت ساده‌لوح «حمید» (حسن معجونی) را دارد که ترکیب مناسبی برای خلق کمدی در قسمت‌های آینده خواهد بود و شمه‌ای از آن را در قسمت اول دیدیم.

    این سریال در قسمت نخست، راه آسانی برای جذب مخاطب دارد، چراکه از حضور رضا عطاران سوپراستار سینمای کمدی نیمه اول دهه ۹۰ بهره می‌برد.

    معجونی نیز اگرچه برای نخستین بار با «عطاران» زوج کمدی تشکیل می‌دهد، اما استفاده مناسب از کلیشه‌های کمدی کارآگاهی، تجربه بالا و درک درست هردو از نقش و جایگاه آن‌ها در موقعیت‌های کمیک، باعث شده شیمی مناسبی از این زوج در قسمت اول به دست آید.

    سازندگان مجموعه «دفتر یادداشت» به خلاف خیل کمدی‌های ناموفق شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر، به استحکام قصه توجه کرده و لااقل در قسمت اول، داستان را سهل‌گیرانه طراحی نکرده‌اند. این نکته در صورت استمرار، می‌تواند به برگ برنده اصلی این اثر تبدیل شود.

    از پیچ‌ومهره‌های نسبتا محکم قصه در قسمت اول، می‌توان به آلزایمر شدید «ایرج» به عنوان دلیل خوبی برای دوری او از محل وقوع جرم اشاره کرد.در حالی که بازیگران زن معمولا در سینمای کمدی ایران جایگاه خاصی ندارند و حضورشان بیشتر جنبه تزیینی و خالی نبودن عریضه دارد، کیارش اسدی‌زاده در قسمت اول «دفتر یادداشت» به شکل جالبی، از حضور شخصیت‌های زن برای پیش‌برد قصه و تولید موقعیت‌های کمیک استفاده کرد. البته در همین قسمت سهم اصلی شوخی‌ها به شخصیت‌های مرد اختصاص دارد، ولی طراحی نقش «منیر» و حضور پررنگ او به عنوان مدیر سختگیر، جدی و حتی خشمگین، نوید استفاده بهتر از این را نیز در قسمت‌های آینده می‌دهد.

    در نهایت به نظر می‌رسد ریتم و تمپوی مناسب سریال که برای عموم مخاطبان جذاب و تماشایی است، ما را به آینده این اثر امیدوار می‌کند. با این حال باز هم باید منتظر ماند و دید آیا «دفتر یادداشت» روند خوب قسمت اول را ادامه خواهد داد و به اتفاقی در سریال‌های خانگی تبدیل خواهد شد یا نه.

    انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *