پنجشنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۳
×
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور، وظیفه صنف را مدیریت توزیع سوخت دانست و گفت: زمانی که زور سیاست‌گذار به خودروسازان داخلی نمی‌رسد و همچنین نمی‌توانند خودروی فرسوده را از رده خارج کند، به جای مدیریت توزیع به سمت مدیریت مصرف می‌رود، در واقع به دلیل اینکه دولت راهکار دیگری ندارد، برای مردم تعیین و تکلیف می‌کند.
سهمیه بنزین به آتش خودروسازان سوخت/ کاهش ۸۰ درصدی مصرف بنزین سوپر در برنامه تهران ۲۰
  • کد نوشته: 43581
  • بهمن ۳, ۱۴۰۲
  • 125 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش خبرنگار اجتماعی الگونیوز، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور در خصوص گفت: اجرای تصمیمات در خصوص کاهش سهمیه بنزین برعهده شرکت‌های تابع وزارت نفت است اما منبع اخذ تصمیم برای ما نیز نامشخص است.

    وی افزود: از ابتدای بهمن ماه، تغییراتی در بخش سهمیه آزاد سوخت برای خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت‌ها رخ داد؛ سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.

    اعتراض مردم به کاهش سهمیه سوخت

    نواز بیان کرد: به دلیل اینکه صنف جایگاه‌داران کشور در سهمیه و قیمت‌گذاری دخالتی ندارند، جایگاه‌داران سوخت هیچ پاسخی نمی‌توانند به مردم ارائه دهند. متاسفانه هم مردم و هم چایگاه‌داران سوخت در استان‌های همچون خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شهرهای غربی کشور و… از راهکارهای غیر قیمتی دولت به شدت معترض هستند؛ چراکه با محدودیت بیشتری مواجه هستند و کارت‌های سوخت آزاد کمتری دارند.

    سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور عنوان کرد: البته از ابتدای امسال با سیر کاهشی مواجه بودیم. با توجه به بند ۱۴ قانون بودجه، هدف این است که ۹۰ درصد مردم حتی برای سوخت‌گیری آزاد، از کارت‌های سوخت خودشان استفاده کنند.

    محدودیت‌های پردردسر بنزین آزاد

    نواز در خصوص مشکلات کارت‌های سوخت آزاد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های شارژ کارت‌های آزاد و تعداد دفعات استفاده از آن با مشکل مواجه هستیم. به طوری که جایگاه‌های پرتردد با مشکلاتی مواجه می‌شوند که این معضلات را به وزارت نفت منعکس کرده‌ایم.

    سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور افزود: با توجه به دست به دست شدن کارت‌های سوخت در بین مردم و رسالت دولت مبنی بر مدیریت مصرف سوخت، به دلیل عدم امکان کنترل، رصد و پایش خودروها هم سیاست گذار و هم پرسنل جایگاه‌های سوخت آسیب می‌بینند.

    وی ادامه داد: در برخی از موارد، ابزارها و خلع‌های قانونی اجازه نمی‌دهد که شرایط آن طور که پیش‎‌بینی شده است اتفاق بیافتد؛ چراکه وزارت نفت از جایگاه‌های سوخت انتظار کنترل دارد و تمامی این موارد به عهده جایگاه‌داران است.

    نواز بیان کرد: واقعیت مطلب این است که در شرایطی گیر افتاده‌ایم، در واقع در نحوه توزیع سوخت، قیمت، راهکارهای قیمتی و غیر قیمتی با مشکل مواجه هستیم؛ با توجه به این موارد، نیازمند ساماندهی فوری در این زمینه هستیم. راهکار غیر قیمتی تا زمانی که مردم را ناراضی نکند، مفید است.

    وی با بیان اینکه تاخیر در تصمیم‌گیری سبب افزایش آسیب می‌شود، گفت: وظیفه صنف جایگاه‌داران، مدیریت توزیع سوخت است نه مدیریت مصرف آن. مدیریت مصرف باک خودردوهاست. زمانی که زور سیاست گذار به خودروسازان داخلی نمی‌رسد و همچنین نمی‌توانند خودروی فرسوده را از رده خارج کند، به جای مدیریت توزیع به سمت مدیریت مصرف می‌رود، یعنی دولت به دلیل اینکه راهکار دیگری ندارد، برای مردم تعیین و تکلیف می‌کند.

    کاهش ۸۰ درصدی مصرف بنزین سوپر

    سخنگوی اتحادیه صنف جایگاه‌داران سوخت از کاهش ۸۰ درصدی مصرف بنزین سوپر خبر داد و گفت: میل مردم به مصرف بنزین سوپر به شدت کاهش پیدا کرده است، چرا که نامنظم توزیع می‌شود.

    کاهش میزان ذخیره‌سازی بنزین منطقی نیست

    حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: کاهش میزان ذخیره‌سازی بنزین اصلا منطقی و معنا دار نیست؛ چراکه برخی از افراد این سهمیه را مصرف در ایام نوروز ذخیره کرده بودند که با این فرایند، سهیمه باقیمانده سوخت می‎شود.

    وی افزود: کارت‌های بنزین آزاد به‌وفور در جایگاه‌ها وجود دارد و شهروندان می‌توانند با کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها، بنزین مورد نیاز خود را تامین کنند.

    مرادی گفت: ما حقوقدان‌ها یک اصلاحی داریم و اینکه قانون عطف ما سبق نمی‌شود، متاسفانه وزارت نفت بدون در نظر گرفتن موارد متعددی به صورت ناگهانی دست به این اقدام زدند و ای کاش این فرایند را زودتر اعلام می‌کردند.

    مصرف بنزین اکثر مردم ۱۲۰ لیتر در ماه است

    جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگوی تلفنی درباره کاهش سهمیه بنزین آزاد، اظهار کرد: تا پیش از شیوع کرونا، حجم ذخیره بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت شش ماه و به‌میزان حداکثر ۳۶۰ لیتر بود، که دولت برای رفاه مردم در زمان شیوع کرونا، حجم ذخیره‌سازی را به ۹ ماه و حداکثر ۵۴۰ لیتر افزایش داده بود.

    به گفته وی، اکنون این وضعیت به شرایط پیش از کرونا بازگشته و از این پس حداکثر بنزین ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره در کارت‌های هوشمند سوخت، شش ماه و به میزان حداکثر ۳۶۰ لیتر است.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عنوان کرد: طبق آمارگیری انجام شده و بررسی‌هایی که صورت گرفته، مصرف بنزین اکثر مردم ۱۲۰ لیتر در ماه است، حداکثر استفاده مردم

    این ماه نیز مانند ماه‌های گذشته ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص یافت و مشکلی در این حوزه نیست.

    وی ادامه داد: به منظور کنترل و مدیریت مصرف سوخت، ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و کمتر از ۱۰۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی مورد مصرف قرار می‌گیرد و عده کمی از مردم، بیش از ۱۰۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی در ماه مصرف می‌کنند.

    سالاری نسب افزود: همچنین، سهمیه‌های آزاد بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت از ۱۵۰ لیتر در ماه به ۱۰۰ لیتر در ماه کاهش یافت.

    وی با تاکید براینکه اکنون برای کلان شهرها کارت آزاد سوخت دارند، گفت: اکنون تنها جایگاه های سوخت در سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه بودند که در صدد حل مشکل آن هستیم. با همکاری صنف جایگاهداران و وزارتخانه و با مشورت با سایر دستگاه‌ها درصدد حل مشکلات محدودیت‌های کارت‌های آزاد هستیم.

    اجرای مصوبه رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال در دهه فجر

    همچنین در ادامه برنامه، پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی تلفنی، اظهار کرد: با تصمیم مستقیم وزیر بهداشت و موافقت شورای عالی بیمه سلامت قرار شد که ۱۰۰ درصد خدمات درمان کودکان زیر هفت سال چه بیماران سرپایی و چه بستری به صورت رایگان صورت گیرد.

    وی با بیان اینکه این فرایند به منظور توجه و تحقق به سیاست‌های جوانی جمعیت است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در ایام دهه فجر امسال در صورت تصویب مصوبه رایگان شدن درمان تمام کودکان شیرخوار و زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی به اجرا در آید.

    پاک آیین عنوان کرد: گفتنی است که این پویش ملی سلامت کودکان شامل انواع بیمه‌ها می‌شود. ما امیدواریم که با این کاری که انجام می‌شود و با پویش ملی سلامت که در کودکان انجام می‌دهیم ان شاء الله بتوانیم آینده کشور را از نظر افراد سالم تامین کنیم.

    انتهای پیام/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *