به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛ نشست رسانهای فیلم سینمایی «تابستان همان سال» امروز ۱۳ بهمن ماه در دومین روز از چهلودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در این نشست محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیهکننده، سمیرا حسنپور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرامزاده بازیگران، کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری، کامیاب امینعشایری طراح صحنه حضور داشتند.
محمود کلاری کارگردان این اثر عنوان کرد: من قبلا به نوعی آن طرف صحنه بودم و روزگاری عکاس بودم و در نشریات کار میکردم و اکنون این طرف صحنه هستم. در همین ابتدای برنامه از شما بابت صدای بد پخش فیلم در سالن عذرخواهی میکنم.
امروز روز دوم جشنواره است و امیدوارم مجریان برگزاری جشنواره نظمی به این نمایشها دهند تا فیلمها درستتر دیده شوند. دقیقه ۲۰ فیلم هنوز افراد در سالن رفت و آمد میکردند.
وی ادامه داد: این همه در جشنوارههای مختلف در جهان شرکت کرده ایم و من تاکنون چنین چیزی ندیدهام و افراد پس از پخش فیلم دیگر حق ندارند وارد سالن شوند.
این کارگردان بیان کرد: اگر افراد نریشن اول فیلم را نشوند، متوجه داستان نمیشوند. واقعیت امر این است که من سعی کردم در این فیلم قصهگو باشم؛ دقیقا مانند مادربزرگ خودم و سعی کردم ۹۰ دقیقه برای مخاطبان قصه تعریف کنم زیرا در سینمای ما اکنون قصهگویی رنگ باخته است. و درنهایت باز از شما عذرخواهی میکنم البته شاید عذرخواهی وظیفه و کار من نباشد.
کلاری درباره ساخت تکپردگی و خاطرهمحور بودن فیلم و ریتم کند آن توضیح داد: هیچ تدبیری برای ریتم کند یا تند فیلم نداشتیم. براساس تجربه ۴ دههای در ارتباط با افرادی که با آنها در ارتباط بودم و از هر کدام آموختم، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم بسازی و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دستکاری در این مقوله به فیلم ضربه میزند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمیشود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم میگیرد.
او ادامه داد: درنهایت به نظرم فیلم ریتم متناسب با خودش را دارد.
محمود کلاری درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم توضیح: داریم میبینیم که بافت قدیمی شهر در حال خراب شدن است و جای خود را به یک معماری بیهویت میدهد. من متولد و بزرگ شده تهران هستم و ریشه خانوادگی من به شمال تهران باز میگردد. نیما یوشیج با پدربزرگ من همشهری بودند و شعری از نیما درونمایه اصلی فیلم من بود.
وی افزود: الفت و مناسبات و آن جنس از روابط دیگر به شکل قابل توجهی رنگ باخته است و درسها و روابط این فیلم جهانی را تصویر میکند که به سالیان رشد نسل ما برمیگردد.
محمود کلاری در پایان گفت: من خیلی در این فیلم خوششانس بودم و افرادی که کنار من حضور داشتند با تمام وجودشان کار کردند و همه داشتهشان را گذاشتند تا این فیلم شکل بگیرد. ما در این فیلم یک خانه را به طور کامل ساختیم زیرا به دلایل مختلف در لوکیشنهای دیگر امکان کار نداشتیم. قرار بود ما اواخر تابستان فیلم را شروع کنیم اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد مجبور شدیم در زمستان فیلمبرداری کنیم. در طول فيلم هم عاشق این دو بازیگر کوچک شدم که همه شرایط و سختیها را در طول فیلمبرداری تحمل کردند.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید