به گزارش الگونیوز پنجمین شب از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به شرح ذیل برگزار شد.
تالار وحدت
اجرای ژناوا و خداحافظی بانوان با جشنواره موسیقی فجر
گروه موسیقی بانوان «ژناوا» در میان استقبال گرم بانوان پایتخت قطعاتی از موسیقی نواحی ایران را ۲۷ بهمنماه در تالار وحدت روی صحنه برد.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، گروه بانوان «ژناوا» به سرپرستی اعظم جوانبخت یکی از شرکتکنندگان بخش ویژه موسیقی بانوان در جشنواره سی و نهم بودند.
زهرا امیرعباسی میرکوهی (دف، دهل، دایره و همخوان)، سوگل ابراهیمی (دوتار و همخوان)، متینا میرزاده (دوتار)، سیده فاطمه چرخی سهلآباد (دوتار و همخوان) و حدیث قلی چالکی (دوتار و همخوان) در این اجرای هنرنمایی کردند.
مقامهای شمال خراسان، دندبای یک قرصه، مراد چلاق، صندوق مقامی، پیاده یلی، انارکی، قزامت، ای یارجانی و بازار عشقآباد بخشهای مختلف این اجرا را تشکیل داد.
سفر موسیقایی پیانیست آلمانی در تالار وحدت
موریتس ارنست پیانیست شناختهشده آلمانی شامگاه جمعه ۲۷ بهمنماه ساعت ۱۸:۳۰ در قالب سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، رسیتال پیانو هنرمند آلمانی در آخرین شب از اجراهای تالار وحدت در بخش موسیقی بینالملل به اجرا درآمد. کنسرتی که با استقبال خوب حاضران در سالن همراه شد.
اجرای آثاری از آهنگسازان بزرگ دنیا جرج فردریک هندل، بتهوون، شوپن، فرانسیس پولَنک، امانوئل ملیک اصلانیان و سرگئی راخمانینف از قطعاتی بود که در این کنسرت به روی صحنه رفت.
موریتس ارنست برای سومین بار است که در قالب جشنواره موسیقی فجر در ایران اجرای برنامه دارد. دو اجرای قبلی این نوازنده پیانو در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برگزار شد که اجرای اول به دلیل شیوع کرونا بصورت آنلاین به اجرا درآمد.
موریتس درباره این اجرا گفت: جشنواره موسیقی فجر مهمترین فستیوال موسیقایی ایران است چرا که ژانرهای مختلف موسیقی چون پاپ، محلی، سنتی و کلاسیک و البته نوازندههای خارجی در آن حضور دارند.
او در ادامه افزود: برگزاری چنین رویدادهای موسیقایی در پیوند بین فرهنگ وهنر کشورهای مختلف بسیار اثر گذار است.
موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از ۴ سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. وی ادامه تحصیل پیانو را در مدرسه موسیقی دیتمولر ادامه داد و در آن موسسه، موسیقیشناسی نیز خواند. ارنست، جوایز متعددی در مسابقات معتبر بین المللی کسب کرده است. در سال ۲۰۰۳، برای تکمیل آموزههایش نزد فویچت واگنر رفت.
موریتس ارنست در سالهای گذشته در بسیاری از سالن های بزرگ و معتبر اروپا و آمریکا به اجرای برنامه پرداخته است.
ارکستر سمفونیک تهران درآخرین شب فجر سی و نهم موسیقی به روی صحنه رفت
ارکستر سمفونیک تهران شامگاه ۲۷ بهمنماه و در آخرین اجرای ارکسترال سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک تهران با رهبری منوچهر صهبایی و با همراهی گروه کر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان با اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی و آهنگسازان مطرح دنیا، پایان بخش اجراهای جشنواره سی و نهم در تالار وحدت تهران بودند.
قطعه اول این ارکستر «بوی بهار» نام داشت؛ اثر حسن ریاحی با شعری از مولانا که با همراهی گروه کر اجرا شد.
«اورتور اگمونت» اثر بتهوون، «اورتور عروسی فیگارو» اثر موتسارت، «اورتور آرایشگر شهرسویل» اثر جواکینو روسینی، «سوئیت کوچک (در ۴قسمت)» اثر کلود دبوسی از قطعاتی بود که در پارت اول اجرا شد و در ادامه پس از یک آنتراکت کوتاه، پارت دوم این کنسرت با «رقص در بارگاه شاه سمنگان(قسمت اول)» حسین ناصحی آغاز شد . «رقص دایره» اثر حشمت سنجری، «رقص آتش» اثر مانوئل دفایا و «رقصهای مجار» شمارههای ۱، ۴ و ۵ اثر یوهان برامس قطعاتی بودند که در این بخش بر روی صحنه اجرا شد و در آخر پس از پایان این قطعات با تشویقهای پی درپی حاضران در سالن، «مارش رادتسکی» اثر یوهان اشتراوس به اجرا درآمد.یک مارش شاد نظامی که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و ارکستر سمفونیک تهران در یک شب بارانی، حال خوشی را برای میهمانان این برنامه رقم زد.
صهبایی پیش از این تجربه اجرا در جشنواره موسیقی فجر را داشته است.او در گفتوگویی کوتاه دراین باره گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی متولی اداره ارکستر سمفونیک تهران است؛ بنابراین این ضرورت وجود دارد این ارکستر در چنین رویدادهای مهم موسیقایی چون جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشد و حتی به تعداد دفعات بیشتر. ما در این اجرا رپرتواری شاد را متناسب با این فستیوال انتخاب کردیم که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد.
محمدرضا کریمی(کنسرتمایستر)، امیر مینوسپهر(کنسرتمایستر دوم)، فرزاد صیدی، دانیال جورابچی، نگین حاتمی، سینا صالحی،هورام ترابی، فرید ذاکری، حسن ملکی، سارا قاسمی، سجاد صالح آبادی، بهروز گلکار، درسا میناسازی و فرمهر حسین بیگلو(ویولن یک)، مونیکا لوران، مهوش عسگری، پیمان شامی، ساراببرامزادگان، موژان میرزایی، علیرضا گلستانه، حمید خدایی، رادمان راستی، فرناز زندیه، عرفان جاویدنیا و امیرمهزیارقاسمی (ویولن دو)، کاوه تسعیری، آتنا زنگنه، مسعود پوربخت، آریان زمانی، روشا گواهی، دنیا حاجیوندی والهام آقابابایی (ویولا)، مجید اسماعیلی، هلیا پورکریمی، شهرزاد مجد، هامون قادری، روژان فلاح بردبار، عرفان فیجان و هستی علیزاده (ویلنسل)، حسین (پرویز) بیات، سپیده خداوردی، بیتا غفاری و آوا پویا کاشانی(کنترباس)، مهسیما فلاحی، غزاله میرزازاده، فرزانه اسدی و فراز فراست پور(فلوت)، آرین قیطاسی و کیمیا شعربافیان (آبوا)، مینلی دانلیان، پگاه ولیخانی و گلرخ رجایی (کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (فاگوت)، نرگس نقیپور، هومان باقی، ریحانه رفیعی، پارمیدا بهادران، روژینا صادقی و امیرحسین گرگین (هورن)، علی ضرابی، امیررضا صالحی، فرید شیخی و آرمان فتاحی (ترومپت)، مصطفی بیات(ترومپت پیکولو)، آرین خدایار و مانی داوری(ترومبون)، افشار حشمتیان(ترمبون باس)، بابک میردادیان(توبا)، محمود منتظم صدیقی (تیمپانی)، مهیار منتظم صدیقی، ماهان ببری و عرفان فرشیزاده (پرکاشن) دیبا والی (هارپ) و افشین مودبپور (پیانو) اعضای این ارکستر ۷۵نفره را تشکیل دادند.
افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الههسادات موسوی، شهرزاد اصلانی، آذین فولادوند، سپیده عین افشار (سوپرانو)، هنگامه حسینی، نفیسه رهنمای شریعتی، سمیه کنعانی، سمن شریعت ممسنی، یگانه محمدلو و ترانه ظاهری (آلتو) اعضای گروه کر بودند.
تالار رودکی
طنین سازهای بادی در آخرین شب رودکی
تالار رودکی در پنجمین روز و آخرین روز اجراهای جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در ساعت ۱۸:۲۰ میزبان ارکستر بادی «راين» به سرپرستی امیرحسین محمدیان بود..
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سازهای بادی شامل نوازندگان سازهای بادی چوبی و سازهای بادی است که سازهای کوبهای هم آنها را همراهی میکنند. البته در واقع دیگر سازهای بادی و سازهی زهی هم میتوانند در رکستر سازهای بادی نواخته شوند.
اعضای این ارکستر در بدو ورود با استقبال و تشویق مخاطبان همرا مواجه شدند.
در ادامه امیرحسین محمدیان روی صحنه حضور یافت و پس از تشویق مخاطبان چوب رهبری، ارکستر را به دست گرفت. فلوت، فاگوت، هورن و ترومپت برخی ادوات بادی این ارکستر بودند. کنترباس، گیتاربیس، درامز و پرکاشن هم دیگر سازهای ارکستر بودند.
در این چرا چندین قطعه نواخته شد که همگی برای ارکستر سازهای بادی تنظیم شده بودند.
اعضای ارکستر «راین» عبارتند از عبدالوهاب (مدیر ارکستر)، ماهسیما فلاحی، غزاله میرزازاده، راژان بیات، مریم دادفر، ملینا کیان(فلوت)، نازنین احمدزاده، شمیم کیانی(ابوا)، مینلی دانلیان، آنیتا یعقوبی، آرتمیس توسلی، انیسا میرزایی، نیکا رانکوهی، رهام ایرانخواه(کلارینت باس)، امیر ملکیزاده، روشا محمد اصغری، رزا کریمی(فاگوت)، مهسا یوسفینژاد، لیلا بازغی، نیما سرایی، آبتین زینالدین(هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، شایان هاتف(ترومپت)، سپهر عباسی، سهیل انارکی(ترومبون)، نهال سجادی، کوروش ملکی(کنترباس)، محمد علیزاده(گیتار بیس)، محمدرضا پناهی نژاد(تیمپانی)، سامان بهشتی(درامز)، ماهان ببری، سینا لطیف پور(پرکاشن)، علیرضا حمزه لو، سعید سلطانی(ساکسفون).
شبی باشکوه برای لطفالله مجد در تالار رودکی
سانس دوم تالار رودکی در ساعت ٢١:٣٠ در نوبت اول به شب لطفالله مجد هنرمند فقید عرصه موسیقی اختصاص داشت.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، طی این اجرا سامان صادقیان نوازنده تار و جواد علیرضایی نوازنده تنبک هنرنمایی کردند.
این دونوازی در دو بخش اجرا شد؛ بخش اول بداههنوازی در همایون بود و بداههنوازی در شور و ابوعطا بخش دوم را تشکیل میداد.
همراهی خوب تار و تنبک در بداههنوازی تحسین برانگیز بود و ریتم اجرا در طول کنسرت به خوبی حفظ شد.
گفتنی است، سامان صادقیانزاده سال ۱۳۶۲ مقدمات موسیقی را از پدر آموخت و در ادامه برای یادگیری سهتار نزد سعید مزدک و محسن رازی رفت. او نوازندگی تار را نزد کیوان ساکت و سعید سیاره فرا گرفته است.
لطفالله مجدزاده به سال ۱۲۹۶ در ساری زاده شد و سال ۱۳۵۷ در تهران چهره در نقاب خاک کشید. او پس از فراگیری موسیقی در سال ۱۹۱۹ به انجمن موزیک ملی پیوست كه توسط روحالله خالقى به منظور حفظ، ترويج و تعليم موسيقى ايرانى تاسيس شده بود.
مجد در سال ۱۳۲۳ به برنامه موسيقى راديو تهران پيوست و يكى از نخستين نوازندگانى بود كه در برنامه موسوم به گلها شركت كرد كه توسط داود پيرنيا بنياد نهاده شده بود. اين برنامه در سال ۱۳۳۵ آغاز شد تا رابطه مضمونى بين موسيقى و شعر را در فرهنگ ايرانى به نمايش بگذارد. اجراهاى او در قطعات مختلف اين برنامه در ميان ماندگارترين كارهاى نوازندگى با تار نگريسته مىشود. در ميان آثار او مىتوان از تصنيف «دور از رخ تابانش» و ديگر «اميد دل» با شعرى از على مؤيد ثابتى ياد كرد. باید گفت زنده یاد مجد زندگی خود را صرف تار کرد و از او آثاری ماندگار به جا مانده است.
کلاویههایی که به یاد مرتضی محجوبی نواخته شد
اما بخش دوم سانس دوم تالار رودکی پس از گرامیداشت یاد لطفالله به یاد مرتضیخان محجوبی برگزار شد.
در این کنسرت محمدرضا امیرقاسمی نوازنده پیانو به اجرای قطعاتی از مرتضی محجوبی پرداخت. روی صحنه برای او دو پیانو با کوک غربی و ایرانی جانمایی شده بود.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، در حالی که سالن رودکی از مخاطبان پر شده بود امیرقاسمی به تکنوازی پیانو پرداخت. او پیش از اجرای قطعه آخر کنسرت از حضار بابت حضورشان تشکر کرد و گفت: تعداد دوستان زیاد است و کاش میتوانستم از همه تشکر کنم. امیرقاسمی در ادامه قطعه «ساقینامه» یکی دیگر از ساختههای ماندگار مرتضیخان محجوبی را اجرا کرد.
محمدرضا امیرقاسمی متولد ۱۳۵۸ در تهران است. او پیانو را نزد سپیده کاشفی، اردشیر روحانی فرا گرفته است. او در سال ۱۳۷۸ به دانشگاه سوره رفت و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و در ادامه به دانشگاه هنر رفت و مدرک فوق لیسانسش را از این دانشگاه دریافت کرد. گذراندن دو دوره وُرکشاپ در برگن نروژ در رابطه با رهبری ارکستر. شرکت در مسترکلاسهای مختلف پیانو مانند مسترکلاس پرفسور گرتشلر. فعالیت به عنوان مدرس پیانو و مبانی موسیقی از سال ۷۹ برخی از فعالیت های اوست.
سالن سوره
هنرنمایی نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران در شب آخر جشنواره فجر
در آخرین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران در دو بخش کلاسیک و سنتی در سالن سوره، قطعات مختلفی را برای مخاطبان خود اجرا کردند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، سالن سوره در آخرین شب برگزاری این رویداد میزبان نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران متشکل از ۴۰ نوازنده سازهای کلاسیک و سنتی بود.
در آغاز و بخش کلاسیک، دانشآموزان هنرستان پسرانه موسیقی تهران متشکل از نوازندگان سازهای پیانو، ترموپت، فرنچهورن، کلارینت، ترومبون، ویولا و گیتار، به اجرای قطعات نوکتورن قطعه سونات هیندمیت، پرستش بهار، پرلود، اتود شماره ۱۱، و اتود شماره ۵ شوپن پرداختند.
در ادامه این بخش قطعات، بالاد شماره ۳ شوپن، قطعه رومنس، قطعه الژی، قطعه پرلود سل دیز مینور و شاکون برای کوارتت گیتار، اجرا شد.
بخش دوم این اجرا هم که به بخش سنتی اختصاص داشت؛ نوازندگان کار خود را با اجرای تکنوازی سنتور و تار، چهار مضراب همایون، ساز و آواز درآمد اول و دوم، چکاوک، بیداد، چهار مضراب داد و بیداد، تکنوازی کمانچه و تصنیف دلبرا آغاز کردند.
قطعات ساز و آواز عشاق، فرود، شوشتری، بختیاری، فرود به درآمد، تصنیف افق مهر (پیش درآمد اصفهان)، چهارمضراب اصفهان و قطعه فانوس نیز به عنوان بخش پایانی اجراهای جشنواره سی و نهم موسیقی فجر توسط دانش آموزان هنرستان پسرانه موسیقی تهران در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.
در آخرین شب اجراها در سالن سوره، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به تماشای نوازندگی هنرستان پسرانه موسیقی تهران نشست.
نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران که امشب روی صحنه رفتند:
بخش سنتی: امیرعلی نامآور(سنتور)، علی محرابی، هامون درنشان(تار)، آرشا هاشمی، باربد مویدی(کمانچه)، کوهیار میرزایی(عود)، سعید مقدسی(نی)، هیراد قدیری(تنبک)، ماهان دادخواه(دف)مهدی حسین زاده(عود)، محمدامین فاتح(کمانچه)، امیرعلی ملکی(تار)، علی خاکشور، امیرعلی نام آور(سنتور)
بخش کلاسیک: امیررضا صالحی، علی سیدمکی، باربد همتیان(ترومپت)، امیرحسین گرگین، آبتین زینالدین(فرنچهورن)، کیوان جولایی، ایلیا سیفی، مانی داوری(ترومبون)، ماهان طیبی(پیانو)، آبتین زینالدین (هورن)، امیرحسین اعلاء(پیانو)، رامتین وقاری(کلارینت)، ایلیا شاکری(پیانو)، اشکان صالحی(پیانو)، مانی داوری(ترومبون)، مبین خندان(ویولا)، محمد عرفانی کرمی، آرمان علیجانی، ماهان یارخلجی، مهرشاد دیوسالار(گیتار)، امیررضا صالحی، علی سیدمکی، باربد همتیان(ترومپت)، امیرحسین گرگین، کیوان جولایی، ایلیا سیفی، مانی داوری(ترومبون).
فرهنگسرای ارسباران
هنرمندان کودک و نوجوان موسیقی مهمان ارسباران شدند
هنرمندان کودک و نوجوان همپای هنرمندان باسابقه گروه موسیقی «اخوان» و «نوای سیمره» در آخرین شب از میزبانی فرهنگسرای ارسباران به اجرای موسیقی پرداختند.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، آخرین شب میزبانی فرهنگسرای ارسباران از سیونهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور هنرمندان موسیقی کودک و نوجوان و گروههای موسیقی «اخوان» از کردستان و «نوای سیمره» از لرستان و همچنین حضور امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی با استقبال باشکوه و همراهی بینظیر تماشاگران همراه بود.
هنرمندان کودک الینا سلیمی، مهبد مرادی، نفس اسدی و ملیکا ایجانی اعضای گروه «کلون زمان» با ساز تنبک آغازگر برنامه بودند.
پس از آن بهار پنجهپور هنرمند نوجوان اصفهانی با سازهای قانون، سنتور، فلوت، دف به اجرای موسیقی پرداخت.
آوان مصطفیپور از شهرستان مهاباد، قطعات فولکلور کردی و چهار مضراب اصفهان را با نوای سنتور به گوش مخاطبان رساند.
امیر پارسا مرادیان قطعه «پرواز در جنگل» را با ساز گیتار و آوا پریشانی با ساز عود قطعه «قصه فراق» را اجرا کرد.
در ادامه رنه وسکان دو قطعه از شوپن را با ساز پیانو نواخت. پرنیان مرادیان دیگر نوجوان پانیست قطعهای از بتهوون را با پیانو اجرا کرد.
آوا قهرمانی، قطعات «رازو نیاز» را با سنتور و نفس خرمیان دیگر هنرمند اصفهانی سازهای سنتور، تنبک و نی را نواخت.
بردیا بهرامنژاد از بوشهر با نوای «نی جفتی» و «نی انبان» شور و نشاط را مهمان فضای ارسباران کرد و نیما جمشیدی از قوچان مقام «گرایلی» را از خراسان شمالی با دوتار اجرا کرد.
مهدی یعقوبزاده دیگر دوتارنوار نوجوان قطعه مقام «الله» را نواخت و تارا قهرمانی با سنتور «رازو نیاز» را به گوش مخاطبان رساند.
دف نوازی«اخوان»در جشنواره موسیقی فجر
دفنوازان گروه موسیقی «اخوان» به سرپرستی منصور مرادی از استان کردستان در آخرین شب از میزبانی فرهنگسرای ارسباران به اجرای قطعاتی عرفانی پرداختند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، عبدالسلام فاتحی (خواننده)، محمد مرادی، وریا عارفی، شاهین ملک بیگی، سالار ساعدی و میلاد نعمتی (نوازندگان دف) گروه موسیقی «اخوان» بودند که با قطعاتی در مدح و منقبت پیامبر مکرم اسلام (ص) و اهل بیت (ع) مهمان نگاه تماشاگران شدند.
اجرای تصنیف «نه من بیهوده گرد کوچه و بازار میگردم» و قطعاتی از موسیقی فولکلور کردی و خانقاهی برنامه اجرایی این گروه موسیقی بود.
منصور مرادی در ابتدای سخنانش از رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت اهمیت دادن به موسیقی نواحی قدردانی کرد و ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر بینهایت در شناخت قشر جوان و مخاطبان موسیقی به منظور معرفی موسیقی اقوام و نواحی مختلف کشور موثر است.
این هنرمند بیان کرد: امیدوارم که این رویداد بزرگ هنری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و هر سال پررونقتر از قبل میزبان هنرمندان و مخاطبان باشد.
نوای سیمره و لزوم تداوم جشنواره موسیقی فجر
در آخرین بخش شب پنجم جشنواره موسیقی فجر، گروه «نوای سیمره» به سرپرستی مهران غضنفری از استان لرستان به روی صحنه رفت.
به گزارش روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، یاسین مولایی (سرنا) حسین مرادی (تنبک)، ژیلا تقوی (موراژ)، علیرضا کاظمی (سنتور و تنظیم قطعات)، آزاده محمدزاده و مهسا نعمتاللهی (همخوان)، سبحان امرایی (کمانچه)، یاسین مولایی(سرنا) نوازندگان این گروه بودند.
«مشق پرواز»، «هوار»، «ناز نکن»، «خالو»، «سوگ سهراب»، «باد شمال» و «هفت آسمان» قطعاتی بودند که توسط اعضای گروه «نوای سیمره» نواخته شدند.
عضنفری درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: این رویداد بزرگ و مهم هنری تنها جشنوارهای است که گروهها و نوازندگان نواحی میتوانند در آن دیده شوند.
او ادامه داد: تنها نیمه جان موسیقی نواحی در موسیقی جشنواره فجر جان تازه میگیرد و امیدوارم که در سراسر کشور برگزار شود چراکه هر زمان جشنوارهها قویتر بودند نوازندگان و خوانندگان خوبی در سطح کشور معرفی شدند.
آخرین شب میزبانی فرهنگسرای ارسباران با حضور جمع بیشماری از مخاطبان و تشویقهای آنها به پاس هنرنمایی اهالی موسیقی نواحی به یادماندنی شد.
کوشک هنر
سرود خوانی «رهروان حضرت زهرا(س)»در آخرین شب جشنواره
پنجمین و آخرین روز از سی و نهمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در بخش سرود، شب گذشته ۲۷ بهمنماه در کوشک باغ هنر و با اجرای دو گروه سرود برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، پنجمین و آخرین روز از سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در بخش سرود، شب گذشته و از ساعت ۱۸:۳۰ با اجرای گروهای سرود «رهروان حضرت زهرا(س)» و «نوای مهر» در سالن کوشک باغ هنر برگزار شد.
این اجرا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی مجری مطرح صدا و سیما به روی صحنه آمد و پس از خوشآمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه دختران «رهروان حضرت زهرا» به سرپرستی فاطمه زلقی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.
گروه دختران «رهروان حضرت زهرا» از استان لرستان و شهرستان درود در ابتدا قطعه «چَشِ کار» (چشمان سبز) که یک قطعه محلی بود، را اجرا کردند. سپس قطعه «خاک مهرآیین» به عنوان قطعه دوم اجرا شد و در نهایت قطعه «هوای ایران» که یک قطعه محلی بود را اجرا کردند.
سارینا بوالحسنی، محنا احمدینژاد، مریم لک، محدثه سالاروند، رویا قائدرحمتی، سارینا درویشی، محیا احمدینژاد، فاطمه زندلشنی، یاسمین شیخی پور، ریحانه نقیبی و محدثه نباتی به سرپرستی فاطمه زلقی اعضای گروه رهروان حضرت زهرا را تشکیل دادند.
فاطمه زلقی (سرپرست و مربی گروه رهروان حضرت زهرا) در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: ما فرصت کمی برای آمادگی اجرا در جشنواره موسیقی فجر داشتیم اما خدا را شکر میکنم که در این فرصت بسیار اندک، اجرای بسیار خوبی را از اعضای گروه شاهد بودیم و به شخصه از اجرای بچهها رضایت کامل دارم. ضمن اینکه جا دارد از همینجا به گروه «نوای مهر» نیز تبریک بگویم که این گروه نیز اجرای بسیار خوبی داشتند و امیدوارم که در تمامی عرصهها روند رو به رشد خودشان را ادامه دهند.
اجرایی گرم از گروه سرود « نوای مهر »چهارمحال و بختیاری
پنجمین و آخرین روز از سی و نهمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در بخش سرود، شب گذشته ۲۷ بهمنماه در کوشک باغ هنر و با اجرای دو گروه سرود برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، پنجمین و آخرین روز از سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در بخش سرود، شب گذشته و از ساعت ۱۸:۳۰ با اجرای گروهای سرود «رهروان حضرت زهرا(س)» و «نوای مهر» در سالن کوشک باغ هنر برگزار شد.
در ادامه برنامه، نوبت به اجرای گروه پسران «نوای مهر» به سرپرستی رستم بابامیر و مربی گری امید بابامیر رسید و این گروه با دعوت مژده لواسانی به روی صحنه آمدند و قطعات خود را اجرا کردند.
گروه «نوای مهر» در این اجرا قطعات «زادگاه شیرون»، «بوی بهار» و «آگله» را اجرا کردند.
امیررضا خالدی، محمدمهدی خالدی، محمد موسوی، سبحان موسوی، علی دژ آبگاه، رضا شریفی، محمدرضا حسنی، ابوالفضل حسنی، حمیدرضا خوش اندام، رضا سهرابی، علیرضا رحیمی، امیرمحمد فتاحی، تاراز فرخی، علی افضلی و رضا محمدی به سرپرستی رستم بابامیر و مربی گری امید بابامیر اعضای گروه نوای مهر را تشکیل دادند.
امید بابامیر مربی گروه نوای مهر در گفتگویی در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای بسیار خوبی را شاهد بودیم به هر حال با توجه به اینکه بچهها زمانی که در مقابل مخاطبان اجرا میکنند، مقداری استرس دارند اما با این وجود، اجرای بسیار خوبی داشتند. با تمام این تفاسیر، از اجرای بچهها راضی هستم. همچنین گروه رهروان حضرت زهرا نیز اجرای بسیار خوبی داشتند و امیدوارم که در تمامی مراحل موفق باشند.
فرهنگسرای بهمن
همخوانی با حامیم در پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر
حامیم اجراهای پنجمین شب برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را طی دو سانس پیاپی در فرهنگسرای بهمن تهران خوانندگی کرد.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ و در جریان برگزاری پنجمین شب سی نهمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ، سالن فرهنگسرای بهمن تهران در دو سانس پیاپی میزبان حامیم (حمیدرضا حامی) هنرمند نسل جوان و طرفداران او بود.
حامیم با اجرای قطعه «آی ستاره» روی صحنه اجرای سالن ۱۵۰۰ نفری فرهنگسرای بهمن آمد و مورد تشویق افراد حاضر در این سالن قرار گرفت.
«یکی رو دارم»، «کی میشه من» و «از قصد» قطعاتی بودند که این خواننده جوان موسیقی پاپ برای نخستین تجربه اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد.
حامیم در ادامه «سیا سفید» و سپس«رز سفید» دیگر قطعهای بود که مورد استقبال افراد حاضر در سالن قرار گرفت و آنها با همخوانی، خواننده محبوب خود را همراهی کردند.
این خواننده موسیقی پاپ در ادامه پیش از اجرای «عشق قدیمی» از طرفدارانش خواست که با روشن کردن چراغ تلفنهای همراه خود و همچنین همخوانی، او را در اجرای این قطعه همراهی کنند که با موافقت آنها با این درخواست، سالن فرهنگسرای بهمن با صحنههایی دیدنی مواجه شد.
پس از اجرای «نیمهی گمشده» توسط حامیم، مجید رضاپور (نوازنده درامز) برای دقایقی به اجرای تکنفره پرداخت که این اقدام سالن را به وجد آورد و با تشویق افراد حاضر در سالن همراه شد.
حامیم در ادامه به اجرای جدیدترین اثر خود با عنوان «این همه آدم» پرداخت و پس از اجرای قطعات «قلب منی»، «راز شب»، «شب آخر» و «مثلاً»، با اجرای «اولاش» اجراهای خود در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر را به پایان رساند.
امیررضا صدوقی (کیبورد)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، نوید زمردی (گیتار)، آرش سعیدی (گیتار بیس)، مجید رضاپور (درامز)، هستی سپاسی (ویلنسل) و اشکان آبرون (نوازنده کیبورد و رهبر ارکستر) گروه نوازندگان حامیم را تشکیل میدادند.
سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی
درخشش هیراد و راغب در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر
حمید هیراد و مصطفی راغب در پنجمین شب از سیو نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه رفتند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، در ابتدا حمید هیراد، کنسرتش را با ترک «نه» شروع کرد، سپس با طرفدارانش خوش و بش کرد و سپس ترک «دنیام» را اجرا کرد که با همخوانی و استقبال حاضران در سالن همراه شد.
این خواننده ترانههایی از حضرت مولانا،سعدی و حافظ برای هوادارانش در سالن نمایشگاه میلاد اجرا کرد. «معشوقه»،«مستم کن»، «انفرادی»، «هلهله»، «دل ای دل»، «یار»از جمله قطعاتی بود که این خواننده در جدیدترین کنسرت خود اجرا کرد.
سپس مصطفی راغب به صحنه آمد و قطعه «ماه تماشایی» را به همراه حمید هیراد اجرا کردند. «خوش به حالم» و «بخند» از جمله قطعاتی بود که این دو خواننده با هم اجرا کردند.
«همینه عشق»، «هوای عشق» و «امشب، شب مهتاب» از جمله قطعاتی بود که مصطفی راغب به تنهایی اجرا کرد.
کسری عارفان، امیر ارسلان درویشی، علی بخشی، مجید مصطفایی، علیرضا خوشنام، مهدی شفیعی از جمله نوازندگان کنسرت حمیدهیراد و مصطفی راغب بودند که رهبری ارکستر آن را رسول حسینی بر عهده داشت.
تقدیم کنسرت «ماکان» به مقام مادر در جشنواره موسیقی فجر
گروه موسیقی «ماکان» در پنجمین شب سیو نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن نمایشگاه میلاد به صحنه رفت و برای دوستدارانشان ۱۹ ترک اجرا کرد.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، رهام هادیان و امیر مقاره خوانندگان گروه موسیقی ماکان، کنسرت جمعه شب ۲۷ بهمن ماه خود را با ترک «بیتقلب» شروع کردند.
امیر مقاره در سخنانی کوتاه گفت: «تمامی کنسرتهایم را با افتخار به مادر عزیزم تقدیم کردم و امیدوارم همیشه سایه پدر و مادرها بالای سرمان باشد» سپس با همراهی رهام هادیان آهنگ «یه لحظه نگام کن» را اجرا کردند.
«ندیدم» ،«دوره گرد»، «نارنجی» «دلگیری»، «مسافرت»، «آسه آسه»،«حالا که اومدی»، «ناخدا»، «دلمو دزدید»، «برو دارمت»، «با تو»، «بله»، «قفس»، «قشنگ قشنگ»، «دو دقیقه بودی» و «هر بار این درو»از جمله قطعاتی بودند که این گروه موسیقی در جدیدترین کنسرت خود اجرا کردند.
دانیال کارزار، رضا آذرنجات، ماهان قائدی، مسعود فلاحزاده، فرهاد کاشانی، رایان ضیایی و مجید عطری از جمله اعضای گروه موسیقی ماکان بودند. رهبر ارکستر ماکان بند را امیر میلاد نیکزاد به عهده داشت.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید