پنجشنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۳
×
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر شرکت‌های داخلی نیز بر تلاش خود بیافزایند نهایتاً تا پایان سال جاری می‌توانند حدود ۱۵۰ یا ۱۷۰ دستگاه تحویل دهد، متاسفانه تاکنون خودروسازان داخلی تنها به ۵۰ درصد از تعهد خود در این زمینه عمل کرده‌اند.
خودروسازان داخلی تنها به ۵۰ درصد وعده خود در تحویل اتوبوس عمل کردند!

به گزارش گروه اجتماعی الگو نیوز، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره ناوگان حمل و نقل شهری گفت: آتش‌سوزی شب گذشته که در سیستم الکترونیکی RS خط ۱ متروی تهران واقع در ایستگاه شوش رقم خورد، متاسفانه موجب آشفتگی و تداخل رفت‌وآمد شهروندان تهرانی شد. مترو یکی از نعمت‌هایی است که ضمن کاهش آلودگی هوا، شهروندان می‌توانند با آن تردد داشته باشند. البته اگر واگنی جهت تردد و استفاده شهروندان وجود داشته باشد!

اختصاص ۱۰۵۰ دستگاه واگن مترو به تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین جزئیات توسعه خطوط متروی پایتخت، بیان کرد: خوشبتخانه فعالیت معطل مانده درباره ناوگان حمل و نقل شهری از سال ۱۳۹۶ را به سرانجام رساندیم. در سال ۹۷ با یک شرکت چینی جهت ساخت واگن تفاهم نامه‌ای منعقد شد که اگر ۲ الی ۳ ماه دیگر به طول می‌انجامید مهلت قرارداد به اتمام می‌رسید و تمامی تلاش‌های شورای شهر منتفی می‌شد.

وی ادامه داد: در واقع تمامی مراحل و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته بود اما هزینه‌ای جهت ساخت واگن‌ها پرداخت نشده بود، قرار بود ۶۵۷ واگن توسط این شرکت ساخته شود که در نهایت طی یک فرایند طولانی‌مدت با کمک و حمایت شخص مستقیم رئیس جمهور، هماهنگی با بانک مرکزی، وزارت امور دارایی و سازمان برنامه و بودجه، بودجه ۲۵ درصدی آن تامین شد.

چمران عنوان کرد: بر اساس جلسات دوجانبه این شرکت با شهرداری تهران، ۱۰۵۰ دستگاه به تهران اختصاص پیدا کرد. همچنین با یک شرکت چینی دیگر نیز قرارداد منعقد شد که قرار شد حداکثر تا ۱۴ ماه این واگن‌ها را تحویل ایران دهند.

انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به ایران

وی در ادامه درباره واگن‌ها افزود: مرحله اول واگن‌های ارسالی کاملا پیش ساخته اند که بلافاصله وارد ناوگان می‌شود اما در مرحله دوم، قطعات توسط شرکت‌های داخلی خودمان سرهمی‌بندی می‌شود.

چمران، موضوع مهم دیگر این قرارداد را «انتقال تکنولوژی» عنوان کرد و گفت: نکته حائز اهمیت، قطعات مهمی اعم از بوژی، دستگاه تولید قدرت و غیره است با انتقال تکنولوژی در ایران ساخته می‌شود و دیگر شاهد مشکلات عدیده‌ای در این زمینه نباشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: پاییز سال آینده، اولین بخش واگن‌ها مترو که بیش از ۳۵ واگن خواهد بود به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه می‌شود و میزان واگن‌ها به ۲۰۰۰ تا افزایش می‌یابد.

خودروسازان داخلی تنها به ۵۰ درصد وعده خود در تحویل اتوبوس عمل کردند!

چمران، کمبود اتوبوس شهری را بزرگترین مشکل حمل و نقل عمومی تهران دانست و گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری، بتوانیم حداقل ۱۰۰۰ دستگاه اتومبیل وارد تهران کنیم. حدود ۹۹۰ قرارداد در این زمینه بسته شده است اما متاسفانه تاکنون خودروسازان داخلی به دلایل متعدد نتوانستند این میزان را تحویل دهند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۳۵۰ اتوبوس نو وارد شده است. اگر شرکت‌های داخلی نیز بر تلاش خود بیافزایند نهایتاً تا پایان سال جاری می‌توانند حدود ۱۵۰ یا ۱۷۰ دستگاه تحویل دهد. به طور کلی، متاسفانه تاکنون خودروسازان داخلی تنها به ۵۰ درصد از تعهد خود در این زمینه عمل کرده‌اند.

چمران درباره خرید اتوبوس‌های جام جهانی توسط شهرداری تهران اظهار داشت: به طور کلی واردات اتوبوس کارکرده و دست دوم منتفی شده است، همچنین اتوبوس‌های جام جهانی با بهانه تراشی برخی از افراد و ارگان‌ها، تحویل کشور دیگه‌ای داده شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خبر داد: تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس نو وارداتی با یک شرکت چینی منعقد شده است که انشاالله حداکثر تا ۵ ماه تحویل شهرداری تهران می‌دهند. علاوه بر این، تفاهم‌نامه‌ای جهت ساخت ۵۰۰ دستگاه با شرکت داخلی منعقد شده است. پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال آینده این ۵۰۰ دستگاه داخلی ساخته می‌شود و قطعا تا پایان دوره شورای شهر وضعیت ناوگان حمل و نقلی پایتخت بهبود می‌یابد.

آمادگی شهرداری تهران جهت واگذاری تاکسی اینترنتی به بخش خصوصی

چمران در خصوص آخرین جزئیات تاکسی برقی نیز گفت: تاکسی برقی از طریق دو ارگان وزارت صمت و شهرداری تهران تامین می‌شود. تاکنون حدود ۱۰۰ تاکسی برقی توسط وزارت صنعت تامین شده تا در اختیار تاکسیرانی قرار بگیرد. همچنین قراردادی جهت خریداری تاکسی اینترنتی توسط شهرداری با یک شرکت چینی صورت گرفته است که طی فرایند مشخصی شهرداری، دستگاه‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کند، صرفاً شهرداری تهران نقش تامین و وارد کننده این دستگاه‌ها را عهده‌دار است.

پایتخت به پارکینگ ثابت خودروها تبدیل شده است

وی با بیان اینکه اگر ترافیکی تهران با همین شکل ادامه پیدا کند پایتخت به پارکینگ ثابت تبدیل خواهد شد، گفت: علاوه بر طرح‌های حمل‌ونقل عمومی، برخی از مسائل دیگر نیز همچون استفاده از حمل و نقل عمومی، الکترونیکی شدن فرایند ادارات دولتی و غیره باید در کنار یکدیگر به اجرا در آید تا بتوانیم مثل سایر کشورها که این مشکل را برطرف سازیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص معضل آلودگی هوای پایتخت، اظهار کرد: مطابق اعلام متخصصین، بحث حمل و نقل (موتور سیکلت‌ها و خودروها) بیشترین تاثیر در آلودگی هوا دارد. هر چقدر از میزان و تردد حمل و نقل کاسته شود، میزان آلودگی هوا نیز کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه پایتخت در شرایط جوی بدی قرار گرفته‌ است که حتی وزش بادی نیز موجب انتقال آلودگی هوا نمی‌شود، بنابراین تصور حذف این فرایند غیر ممکن است و تنها می‌توانیم شرایط بحرانی اعم از کاهش رفت و آمد، بهبود وسایل حمل و نقل، افزایش فضای سبز و … را حذف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *