خرابی در رادیاتور، قطع یکی از سیم های فن های خودرو، تنظیم نبودن دلکو، کم بودن باد تایرها، کم بودن سطح روغن ماشین و … می توانند علت جوش آوردن خودرو باشند.
به گزارش گروه دانستنی ها و سرگرمی خبرگزاری الگونیوز، با فرا رسیدن فصل گرما و به اوج رسیدن دمای هوا در شهرهای مختلف ایران، معضل جوش آوردن خودرو به خصوص در شهرهای شلوغ و پرترافیک، بار دیگر رخ نمایی کرده است. کافی است نگاهی به کنارگذر اتوبان های شلوغ و پرسر و صدای تهران بیندازیم. خودروهای فراوانی را می بینیم که کاپوتشان بالا رفته است و راننده شان در حال ریختن آب سرد روی رادیاتشان است و بخار داغ هم پخش هوا می شود.
معضل جوش آوردن خودرو در شهرهای بزرگ ایران معضلی بسیار جدی است. خودروهای بی کیفیت داخلی بعد از اینکه در ترافیک گیر می کنند، جوش می آورند. این معضل در روزهای گرم تابستان شدیدتر است و رانندگان را با مشکلات فراوانی روبه رو می سازد. جالب اینجا است که خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ بیش از سایر خودروها جوش می آورند و حتی میزان جوش آوردن این خودروها از خودرویی مانند پراید هم بیشتر است. اما چرا پژو ۲۰۶ که موتور قوی تری نسبت به پراید دارد، بیشتر جوش می آورد؟ مهدی، مکانیکی حرفه ای است که تخصصش هم تعمیر پراید و پژو ۲۰۶ است. او در رابطه با این مساله می گوید: «اینطور نیست که ۲۰۶ یا ۴۰۵ وضعیت بدتری از پراید داشته و آستانه تحمل گرمایشان کمتر باشد. علت جوش آوردن بیشتر این خودروها این است که رانندگان آنها بیشتر از کولر استفاده می کنند و استفاده از کولر خودرو فشار بیشتری بر موتور می آورد و باعث افزایش دمای موتور و بالا رفتن آمپر می شود. رانندگان پراید به خوبی می دانند استفاده از کولر می تواند باعث بالا رفتن آمپر شود. همچنین، کولر پراید قدرت زیادی ندارد و به همین دلیل، راننده ترجیح می دهد کمتر از آن استفاده کند. در نتیجه، معضل جوش آوردن خودرو در پراید کمتر دیده می شود.»
اما به راستی علت جوش آوردن زیاد خودروهای ایرانی چیست؟ مهدی در این رابطه می گوید: «طراحی موتورهای خودروهای ایرانی خوب نیست. بیشتر این خودروها برای رانندگی در دمای بالای ۴۰ درجه طراحی نشده اند. موتور پژو فرانسوی است و در ایران مونتاژ می شود. در فرانسه کمتر شهری پیدا می شود که به اندازه اصفهان و شیراز و حتی تهران گرم باشد. از آن سو، مونتاژهای ایرانی به درستی انجام نمی شود. تست های فنی انجام نمی گیرد و غالبا به جزئیات مهم توجه نمی شود. به همین دلیل، دمای خودرو به سرعت بالا می رود.»
البته مهدی معتقد است این، تنها دلیل بالا رفتن دمای خودروهای ایرانی در فصل گرم نیست. این مکانیک معتقد است رانندگان نیز برخی نکات مهم را رعایت نمی کنند: «هر راننده باید سالی یک بار ضد یخ خودرو خود را عوض کند. ضد یخ جلوی جوش آوردن خودرو را می گیرد و عملکرد بهتری نسبت به آب دارد. همچنین، رانندگان ایرانی هیچ توجهی به رادیات خودرو خود ندارند و آن را چک نمی کنند. رادیات خودروها در ایران به علت آلودگی هوا و گرد و خاک، زود کثیف می شود و همین مساله باعث می شود عملکرد خوبی نداشته باشد. اگر هر چند سال یک بار به رادیات توجه شده و باز و شسته شود، عملکرد سیستم آب رسانی و خنک کننده خودرو بهبود می یابد. همچنین رله فن های خودرو باید چک شوند و زود به زود عوض شوند.»
اما به جز ضعف موتورها و طراحی بد سیستم خنک کننده که علت زمینه ای جوش آوردن خودرو است، برخی خرابی ها نیز می توانند علت جوش آوردن خودرو باشند. خرابی و نقص در تجهیزات زیر می تواند علت جوش آوردن خودرو باشد:
۱. انقضاء ضد یخ
۲. خرابی ترموستات
۳. فرسودگی لوله های رادیات و نشت آب
۴. خرابی واترپمپ
۵. خرابی فن رادیاتور
۶. خرابی تسمه پروانه
به جز اینها، گاهی موارد کوچک و خرابی های جزئی نیز می توانند علت جوش آوردن خودرو باشند. برای مثال، خرابی در رادیاتور، قطع یکی از سیم های فن های خودرو، تنظیم نبودن دلکو، کم بودن باد تایرها، کم بودن سطح روغن ماشین و … می توانند علت جوش آوردن خودرو باشند که معمولا دردسر زیادی برای راننده ایجاد کرده و فقط یک مکانیک خبره می تواند علت آن را کشف کند.
اما در زمان جوش آوردن خودرو چه باید بکنیم؟ مهدی در این رابطه می گوید: «اولین کار ایست کامل است. ادامه حرکت می تواند به موتور آسیب رسانده و ضرر چند ده یا چند صد میلیونی به بار آورد. بعد از ایست کامل، مدتی صبر کنید و سپس، کاپوت خودرو را بالا بزنید آب خنک را روی رادیات خودرو بریزید. به هیچ وجه در رادیات را باز نکنید چون ممکن است آب داغ روی صورت و چشمانتان ریخته و آسیب جدی به پوست و چشمتان وارد شود. همچنین، آب سرد را روی موتور خودرو نریزید و خودرو را هم خاموش نکنید. همه اینها می توانند به موتور خودرو آسیب بزنند. خودرو باید درجا کار کند. سپس آب را روی رادیات بریزید و صبر کنید. در این مدت اصلا کولر خودرو را روشن نکنید. اگر آمپر پایین نیامد، بخاری را روشن کنید. سعی کنید از آب خنک استفاده کنید اما بهتر است آب یخ نباشد. خودرو باید در یک سطح صاف متوقف شود. بعد از اینکه آب را روی قسمت جلوی خودرو ریختید، در کاپوت را نبندید و منتظر بمانید که حرارت خودرو کم شود.»
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید