تقدیم یک نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران به محمود کلاری؛ داریوش خنجی: در مواجهه با کارگردان بیشتر شنونده هستم/ سینما برایم انتخابی عاشقانه است داریوش خنجی در نشست انتقال تجربه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در مواجهه با کارگردان بیشتر سعی می کنم شنونده باشم و برای سینمای ایران هرکاری که از عهده ام بربیاید، انجام خواهم داد. به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، نشست مجازی «انتقال تجربه» با حضور داریوش خنجی، فیلمبردار سرشناس ایرانی الاصل شامگاه شنبه ۱۷ آبان در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد. رامتین شهبازی در ابتدا گفت: نشست امشب را به محمود کلاری فیلمبرداری سرشناس ایرانی تقدیم میکنیم که برای نشست با آقای داریوش خنجی هم بسیار زحمت کشیدند. سپس داریوش خنجی در این نشست که در قالب پرسش و پاسخ برگزار شد، درباره زیباییشناسی در فیلمبرداری و جایگاه فرم شخصی در آن گفت: من از طرف خودم این پاسخ را میدهم، اگر احساس میکنید سبک شخصی خود را داشته باشید و دوست دارید تماشاگران فیلم شما را با ویژگی منحصر به فرد شما بشناسند بسیار اتفاق خوبی است. من چندان دنبال این نبوده ام که با سبک خاصی شناخته شوم. با کارگردانان مطرحی کار کردم و آقایان استنلی کوبریک و رومن پولانسکی کارگردانان محبوب من از دوران نوجوانی بوده اند. همین دو فیلمساز هم در فیلمهای خود تغییرات بسیار زیادی را تجربه کردند و ژانر چندان در آثارشان معنا نداشت. وی افزود: فیلمهایی را فیلمبرداری کردم که در بسیاری از ویژگیها متفاوت هستند از «هفت» گرفته تا «الماسهای نتراشیده» اما وقتی با کارگردانی میخواهم کار کنم یک چمدان از تجربیاتم را با خود سر صحنه نمیبرم. سینما یک عشق است این فیلمبردار در پاسخ به اینکه از بین فیلمنامههایی که از بین فیلمسازان سرشناس و جوان دریافت میکند، چه معیارهایی برای انتخاب دارد؟ توضیح داد: فیلمنامه های زیادی به من نمی رسد و بسیاری از فیلمنامه ها توسط مدیر هنری ام فیلتر می شود چون او می داند که سبک و سیاق کاری من چیست. اگر تصمیم به فیلمبرداری فیلمی بگیرم فیلمنامه را بارها و بارها می خوانم اما ترجیح می دهم قصه را از کارگردان بشنوم و صحبت های او را درباره قصه بشنوم. وی افزود: بسیاری از اوقات فیلمهای بیگ پروداکشن به من پیشنهاد می شود که پاپ کورنی هستند و این فیلم ها من را به هیجان نمیآورد، فیلمسازانی هم که با آنها کار می کنم هم چنین فیلم هایی نمی سازند. هیچ وقت در سینما به دستمزد و پول زیاد فکر نمیکنم چون به شکل طبیعی با کارهایی که در آن حضور دارم از این منظر مشکلی ندارم. از وقتی بچه بودم عاشق سینما شدم و سینما یک عشق برای من است، اگر به خاطر مسایل مالی در سینما کار کنید عشق را در خود می کشید چون سینما فعالیتی نیست که با این روش آن را دنبال کنید. فارسی زبان بسیار زیبایی است و ای کاش می توانستم به این زبان صحبت کنم، یکی از زیباترین زبان ها در ذهن من است. خنجی درباره پروسهای که پس از انتخاب فیلمنامه برای حضور در یک پروژه طی میکند؟ گفت: راههای بسیار مختلفی وجود دارد و با هر کارگردان این رویکرد متفاوت است اما من بیشتر سعی می کنم شنونده باشم و گوش کنم. ابتدا با کارگردان هم صحبت میشوم تا او قصه خود را تعریف کند، به کلیدواژهها، المانها و عناصر مهم قصه توجه میکنم. برای آنکه ایده اصلی فیلمنامه شکل بگیرد باید به خوبی گوش دهیم، ایدهها به شکل غریزی در من شکل میگیرد. وی ادامه داد: دانشجوی چندان خوبی نبودم و غریزهام در کار بسیار برایم ثمربخش بود، همواره تلاش میکنم در صحبت هایم با کارگردان وارد مسایل فنی نشوم اما گاهی با برخی کارگردانان این اتفاق میافتد. فیلمسازی همچون حضور در یک گروه موسیقی است.
دیدگاهتان را بنویسید