چهارشنبه / ۲۸ آذر / ۱۴۰۳
×
تصحیح رفتارهای ترافیکی در شهر امن

به گزارش الگونیوز؛به نقل از جام جم ،درگفت‌وگویی که با مجتبی احمدی، تهیه‌کننده این برنامه داشته‌ایم، اعلام کرد در فصل جدید تغییراتی در حال انجام است که شامل طراحی یک عروسک جدید و استفاده از تصاویر واقعی ترافیک در سطح شهر است.

مجتبی احمدی،‌ تهیه‌کننده برنامه شهر امن به جام‌جم گفت: در حال حاضر فصل ششم برنامه شهر امن ‌در قالب برنامه‌ای صبحگاهی قبل از برنامه «سلام تهران» در شبکه تهران پخش می‌شود. این برنامه در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک و با فضایی شاد و موسیقیایی تهیه و تولید شده است. شهر امن قرار است در روزهای نزدیک، دچار تغییراتی شود که مدت‌ها به‌دنبال آن بودیم. با توجه به صبحگاهی بودن برنامه،‌ تصمیم داریم فضای برنامه را کمی لطیف‌تر و موقعیت‌ها را طنازتر کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های نمایشی برای انتقال بهتر پیام‌های ترافیکی و حقوق شهروندی استفاده کنیم. برای این منظور، یک عروسک طراحی کرده‌ایم که مدت‌ها روی آن کار شده است. این عروسک به لحاظ شخصیت و طراحی، به‌گونه‌ای ساخته شده که صبح‌ها با مردم صحبت خواهد کرد. فیزیک و صدای این کاراکتر به‌گونه‌ای است که به یک شخصیت بانمک و جذاب تبدیل شده و به‌زودی رونمایی خواهد شد. این کاراکتر، پیام‌هایی را که معمولا از طریق پلیس به مردم منتقل می‌شود، به صورت غیرمستقیم و در قالب نمایش ارائه خواهد کرد.


عروسک جدید شهر امن
احمدی در بیان طراحی عروسک این برنامه ادامه داد:‌ این عروسک، یک شخصیت تیپیکال راننده است که با لهجه خاص خود، تجربیاتش را در رانندگی با مردم به اشتراک می‌گذارد. نکته مهمی که در فصل جدید شهر امن به آن توجه بیشتری خواهیم کرد، ارتباط با مخاطب است. برای برقراری ارتباط با مردم از فراخوان استفاده کردیم و از آنها خواسته‌ایم تا در این برنامه مشارکت کنند و از این طریق مطالبه‌ای مردمی در برنامه شکل گرفت و آن این‌که علاقه‌مندان به رعایت حقوق شهروندی می‌توانند در قالب خبرنگار، ویدئوهایی به برنامه ارسال کنند و با ما در تعامل دو‌سویه باشند. این ویدئوها با موضوعاتی که در برنامه شهر امن اعلام می‌شود، ضبط و گزارش می‌شود و به این ترتیب صدای مردم نیز در برنامه شنیده خواهد شد.



روان‌شناسی رفتارهای ترافیکی
وی تغییرات اخیر شهر امن‌ را فراتر از دکور دانست و اضافه کرد: اخیرا تغییرات قابل‌توجهی در برنامه ما به‌وجود آمده که فراتر از تغییر دکور جدید است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، اضافه شدن روان‌شناسان به برنامه است. به‌نظر من، رفتارهای شهروندی و هنجارها و ناهنجاری‌هایی که در جامعه مشاهده می‌کنیم، به‌طور مستقیم به وضعیت روحی و روانی ما مرتبط است. حال و احوال ما، اتفاقاتی که در زندگی‌مان می‌افتد، روزهای گذشته و آینده‌مان وتماس‌هایی که داریم، همگی دررفتارهای روزمره ما تأثیرگذار هستند، حتی در تعاملات با دوستان و آشنایان. بر این اساس ما ازیک تیم روان‌شناس در برنامه شهر امن بهره می‌بریم که هم در اتاق فکر و هم روی آنتن به بررسی چرایی رفتارهای ناهنجار، به‌ویژه در زمینه رانندگی و پرخاشگری‌های آن، می‌پردازند. نکته جالب این است که ذات برنامه به‌هیچ‌وجه جدی نیست و حتی کارشناسان پلیس نیز در فضایی غیرجدی قرار دارند. سناریویی که به مجری برنامه، آقای قدیری داده می‌شود، این است که ازابتدای برنامه صبحگاهی،یعنی ساعت ۶صبح، نمی‌توانیم به بحث‌های جدی بپردازیم. برنامه پر از موسیقی است و حتی زمانی که به موضوعات جدی می‌پردازیم، با رفتارهای نادرست ترافیکی شوخی می‌کنیم، تا جایی که ممکن است ماجرا به یک تراژدی یا تصادف عجیب و غریب تبدیل شود. تهیه‌کننده شهر امن‌ در تشریح بخش حضور روان‌شناسان برنامه توضیح داد:‌ در بخش روان‌شناسی برنامه، ما به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا برخی از رفتارهایی را که می‌دانیم نادرست است، انجام می‌دهیم و ریشه‌های این رفتارها را از منظر روانی در رانندگی بررسی می‌کنیم. این یک نکته مهم است که به آن توجه خواهیم کرد.


واقعیت‌های ترافیکی شهر
احمدی در بیان نکات فصل جدید این برنامه افزود:‌ نکته دیگری که اخیرا به آن دست یافته‌ایم، ارائه ویدئوهای واقعی از رفتارهای حین رانندگی است که در شهر در حال رخ دادن است. جالب است بدانید که تصاویر دوربین‌های پلیس اکنون در اختیار برنامه شهر امن قرار گرفته است و ما دیگر نیازی به ساختن اتفاقات نداریم؛ بلکه رفتارهای واقعی مردم را روی آنتن می‌بریم. در برنامه شهر امن به‌جز بخش‌های نمایشی، هر آنچه که می‌بینید واقعیت‌هایی است که در جامعه اتفاق افتاده‌اند. همان‌طور که گفته شد، این تصاویر واقعیت‌هایی است که در جامعه رخ داده و برای اولین‌بار در تلویزیون به نمایش درمی‌آید. ما در تلویزیون معمولا تصویر زنده نداریم اما در این برنامه، حوالی ساعت ۶:۳۰صبح، آنچه که به نمایش گذاشته می‌شود، رفتار واقعی مردم در شهر تهران است. دوربین‌های برنامه به صورت زنده و مستقیم، مثلا پوشاندن پلاک‌ها را نشان می‌دهد. در واقع این برنامه به عنوان یک برنامه صبحگاهی مفرح، به جای تحکم و نصیحت، هدفش ارائه یک نمایش از خطرات رانندگی ناایمن در شهر به‌علاوه رفتارهای ناثواب ترافیکی است. این رویکرد به ما کمک می‌کند تا تصویری شفاف و واقعی از جامعه ارائه دهیم.



کلید موفقیت در برنامه‌سازی
این تهیه‌کننده تلویزیونی با اشاره به شناخت برنامه‌ساز از مخاطب نسبت به کنداکتور عنوان کرد:‌ نکته مهمی که در برنامه‌سازی باید به آن توجه کرد، شناخت دقیق از مخاطب و زمان‌بندی مناسب برنامه‌هاست. دربسیاری از برنامه‌ها، شاهد رفتارهایی هستیم که نشان می‌دهد مخاطب در آن زمان خاص نمی‌تواند با محتوا ارتباط برقرار کند. این موضوع نه‌فقط به چیدمان کنداکتور مربوط می‌شود، بلکه به خود برنامه‌ساز نیز مرتبط است. وقتی شناخت خوبی از مخاطب و خواسته‌های روزانه‌اش داشته باشید، می‌توانید محتوای مناسب‌تری ارائه دهید. به‌عنوان مثال، نمی‌توان از صبحانه به جای شام استفاده کرد. یکی از عواملی که می‌تواند مخاطب تلویزیون را جذب کند و بازخورد بهتری از تولیدات داشته باشیم، این است که بدانیم در چه ساعتی چه موضوعی را به مخاطب ارائه می‌دهیم و از آنها چه انتظاری داریم. شناخت دقیق از زمان و نیازهای مخاطب، کلید موفقیت در برنامه‌سازی است.

اهمیت تولید محتوای انعطاف‌پذیر
وی ادامه داد:‌ مدیران تلویزیون درگذشته براین باور بودند که ارتباط با مخاطب ودریافت بازخورد از آنها، کلید موفقیت است. امروز با توجه به افزایش رسانه‌ها و دسترسی آسان به اطلاعات، ما باید محتوایی تولید کنیم که علاوه بر تازگی، سرگرم‌کننده یا آموزشی بوده و مخاطب قبلا درباره‌اش نشنیده باشد. همچنین این محتوا باید با حال و هوای لحظه‌ای مخاطب همخوانی داشته باشد. به‌عنوان مثال، برنامه‌های مناسبتی ما باید به وضعیت روحی و احوالات روز مردم توجه کنند. مهم است که بدانیم برای چه ساعتی برنامه تولید می‌کنیم؛ چرا که هر نوع محتوا، چه جدی و چه طنز، زمان خاص خودرا دارد. درلحظاتی که بامخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم، خیلی سریع می‌توانیم متوجه شویم که آیا مخاطب از ما استقبال می‌کند یا نه. اگر احساس کنیم که مخاطب به محتوای ما واکنش منفی نشان می‌دهد،باید سریعا تغییر تاکتیک بدهیم.این انعطاف‌پذیری دربرنامه‌سازی بسیارمهم است.برنامه‌سازبایدبتواند به سرعت بازخوردهایی را که از تولیدات خود می‌گیرد، شناسایی کند.اگر این اتفاق بیفتد،قطعا تماشاگران، برنامه مناسب خودراپیداخواهند کرد.

ترکیب شوخ‌طبعی و تجربیات واقعی
تهیه‌کننده شهر امن بیان کرد: با توجه به تست‌هایی که انجام داده‌ایم، اگر آنچه را که طراحی کرده‌ایم، به اجرا درآید، مخاطبان آن را دوست خواهند داشت و به‌زودی به یک عروسک برند تبدیل خواهد شد؛ چرا که این عروسک دارای لحن و گویش خاصی است که آن را متمایز و جذاب می‌کند. از آنجایی که ما در یک فضای جدی فعالیت می‌کردیم، تا‌کنون حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰قسمت از برنامه شهر امن را ساخته‌ایم و مهمانان و محتوای ما معمولا جدی بوده‌اند. اگرچه گاهی با مجری شوخی می‌کردیم اما اکنون قصد داریم هم فضای برنامه و هم سبک ارتباط با مخاطب را تغییر دهیم. تا‌کنون، برنامه ما به اطلاع‌رسانی درباره وضعیت ترافیک صبح تهران، طرح‌های ترافیکی و اتفاقات روز جامعه مانند ۲۲ بهمن، بازگشایی مدارس و شب قدر پرداخته است. در لحاظاتی برنامه واقعا با برخی رفتارها شوخی می‌کرد، مانند سبک زندگی موتورسواران تهرانی که در پیاده‌روها و همه‌جا می‌روند که این موضوع به سوژه‌ای برای دوربین مخفی تبدیل شده است. حالا این عروسک شوخ‌طبع قرار است همه این تجربیات را به خاطراتش اضافه کند و این باعث افزایش حس همذات‌پنداری مخاطب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *