به گزارش خبرگزاری الگونیوز به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، بهزاد خورشیدی طراح گرافیک و عضو هیأت انتخاب بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در این دوره از جشنواره در خصوص نقش اقلام تبلیغی در معرفی یک فیلم و اهمیت این بخش در جشنواره فیلم فجر گفت: موضوع پروپاگاندا و یا تبلیغات مربوط به فیلمها مدتها است که در سینما مورد تاکید قرار میگیرد. این موضوع عنصر بسیار مهمی در معرفی یک فیلم سینمایی به شمار میرود. در جشنواره فیلم فجر امکان عرضه آثار تولیدی وجود دارد و مجموعهای از تکنسینها نظیر سازنده تیزر، عکاسان و طراحان پوستر در این مجموعه فعالیت میکنند. جشنواره فیلم فجر نگاهی به کارنامه یک ساله مجموعه هنرمندان داشته و در این بخش، فعالیت آنها مورد قضاوت قرار میگیرد.
خورشیدی ادامه داد: داوری و فرآیند قضاوت آثار مقوله بسیار سخت و پیچیدهای است و در آن باید به دنبال رعایت اصل عدالت بود. آثار افرادی که پس از داوری انتخاب نمیشود، ممکن است دارای استانداردهای لازم باشد. به طور کلی در تمام دنیا موضوع داوری تا حد زیادی با سلیقه هیأت داوران در ارتباط است. اگر هدف گذاری به درستی صورت پذیرد، انتخابهای داوران نیز با عدالت همراه خواهد شد. وجود بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران فارغ از دریافت جایزه همواره برای هنرمندان شاغل در این حوزه بسیار دارای اهمیت بوده و بر کیفیت آثار سالهای بعد نیز موثر است.
وی بیان کرد: اگر تهیهکنندهها و صاحبان آثار دارای نگاهی جدیتر به مقوله تبلیغات باشند و به خلاقیت و ایدههای نو بها دهند، قطعا این موضوع بر چگونگی دیده شدن یک فیلم و نگاه مخاطب نیز اثرگذار خواهد بود.
خورشیدی با بیان اینکه با وجود گسترش شبکههای مجازی دیگر تبلیغات شهری همچون دوران گذشته حائز اهمیت نیست، افزود: تبلیغات محیطی هزینههای فراوانی را در بردارد و بسیاری از تهیهکنندهها توانایی در اختیار گرفتن بیلبوردهای عظیم شهری را ندارند. به همین دلیل عمده تبلیغات در رسانههای مختلف تلویزیونی و مجازی صورت میگیرد و اتفاقا دارای بازخوردهای بهتری از سوی مخاطبان است. برخی تصور میکنند به دلیل اینکه مانند سابق پوسترهای فیلم به شکل افست چاپ نمیشوند و ویترین عکس همچون سالهای گذشته مورد توجه نیست، از اهمیت عکس و پوستر کاسته شده است. در صورتی که امروز عکس، پوستر و آنونس بیش از گذشته دارای اهمیت است و برای عرضه و تبلیغ یک فیلم در داخل و خارج از کشور، پیش از هر چیز از تهیه کننده پوستر و عکس فیلم خواسته میشود.
طراح پوستر فیلم «روز شیطان» خاطرنشان کرد: حتی در تبلیغات مربوط به فیلمهای تجاری، بروز نگاه هنرمندانه میتواند روی پروپاگاندا رسانهای آن فیلم اثر مطلوبی داشته باشد. گذشته چراغ راه آینده است و انتخابهای صورت گرفته در این بخش از جشنواره میتواند در کیفیت آثار تولیدی نقش مهمی برعهده داشته باشد و تهیه کنندهها را به سمت بهرهگیری از ایدههای خلاقانهتری سوق دهد.
عضو هیأت انتخاب بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران یادآور شد: مجموعه تولید یک اثر و خصوصا تهیهکننده و کارگردان در موضوع کیفیت محصولات تبلیغی یک فیلم نقش مهمی را ایفا میکنند. زمانی که گروه تولید یک فیلم تعیین میشود، حضور یک مدیر هنری برای مدیریت مجموعه امری ضروری است. از شروع مرحله ساخت فیلم نیاز به ایدههای خلاقانه در مباحثی همچون طراحی نشانه فیلم و نوع رویکرد در پیش گرفته شده در عکسهای فیلم احساس میشود و به همین دلیل، استفاده از مدیر هنری در میان تمام کشورهای صاحب صنعت سینما امری متداول است.
خورشیدی در ادامه گفت: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که یک تهیه کننده تمام بودجه فیلم را صرف مرحله تولید میکند و هزینهای را برای تبلیغات درنظر نمیگیرد. در صورتی که هنگام اکران، بحث موارد تبلیغی به پاشنه آشیل اثر بدل میشود. در سراسر دنیا برای تبلیغات مربوط به فیلمها برنامههای متنوعی درنظر گرفته میشود و صاحبان آثار با هدف گذاری به خصوصی فرآیند تبلیغات موثر را پیگیری میکنند.
این طراح گرافیک درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز عنوان کرد: سالهای گذشته فیلمهایی که موفق به دریافت سیمرغ های بلورین از جمله سیمرغ بهترین فیلم میشدند، چنین آثاری در بهترین زمان ممکن به روی پرده میرفتند.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید