به گزارش خبرنگار فرهنگی الگونیوز به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ محسن برمهانی مستندساز و عضو هیأت داوران بخش مستند جشنواره فیلم فجر درباره لزوم حضور بخش فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر، بزرگترین رویداد سینمایی کشور است. درست است که در جشنواره فیلم حقیقت به وجوه مختلف فیلمهای مستند پرداخته میشود و جایزههای جشنواره فیلم حقیقت، حرفهای، دقیقتر و کارشناسانهتر هستند ولی اتفاق خوبی است که جشنواره فیلم فجر نیز به فیلمهای مستند اعتنا دارد. در مقابل، سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر نیز برای مستندسازان اعتبار و امتیاز متفاوتی دارد.
وی افزود: به نظرم نمیتوان و نباید سیمرغ این بخش را حذف کرد و اگر در دورهای حذف شده به نظر میآید نظر درستی نبوده است. بسیار خوب است که چند سالی است دوباره این جایزه به جشنواره برگشته و به فیلم های کوتاه و مستند نیز توجه ویژهای میشود؛ امیدوارم فعالیت این بخش از جشنواره نیز در سالهای آینده با قدرت ادامه پیدا کند.
این مستندساز درباره فضای کنونی فیلم مستند در کشور گفت: به عنوان یک مخاطب حرفهای سینمای مستند میگویم اگر در سینما از منظر ریتم و نوع پرداخت به روایت و نحوه مواجهه با درام در جهان فاصله داریم، در سینمای مستند اینگونه نیستیم، بلکه مستندهای ایرانی در جایگاه بالا و بسیار نزدیک به سینمای جهان قرار دارد.
برمهانی افزود: مستندهای ایرانی از لحاظ فرم، ریتم و نوع قصهپردازی در مستند و از لحاظ نزدیک شدن به سوژه، ریتم تدوین و نگارش نریشن یا تفاوتهای ما با دنیا از همه مهمتر نوع نگاه فیلمساز بسیار جذاب هستند. در جشنواره فیلم فجر، مستندها با دیدگاههای متفاوت فیلسازان آنها در کنار هم قرار میگیرند و هر چند متنوع حرف خود را میزنند.
وی ادامه داد: از منظر مستندسازان، فیلم مستند در ایران نسبت به کشورهای دیگر مظلومتر است. البته مستند در همه جای دنیا نسبت به فیلمهای داستانی کمتر دیده میشود؛ با اینکه رسالتی که مستندسازان با هنر خود بر دوش میکشند سنگینتر است. اما مستند در ایران از همه جا مظلومتر است و هنوز جای خود را پیدا نکرده است. امیدواریم کسانی که میتوانند در این حوزه تصمیمگیرنده باشند با تصمیم گیری خود بتوانند این مظلومیت را کمتر کنند.
عضو هیات داوران آثار مستند جشنواره فیلم فجر با اشاره به لزوم توجه بیشتر به آثار مستند، گفت: طبیعت جشنواره فیلم فجر این است که به فیلمهای داستانی بیشتر توجه شود. جشنواره فیلم فجر، جشنواره سینمای ایران بوده و بخش مستند یکی از بخشهای آن است. توجه سیاستگذاران و گردانندگان آن و همچنین توقع مخاطب این است که در این جشنواره فیلم داستانی ببیند. اگر در کنار آن به مستند نیز توجه شود در جهت کاهش مظلومیت فیلم مستند حتما موثر است.
برمهانی در خاتمه با بیان اینکه یک سیمرغ برای بخش مستند در جشنواره فیلم فجر کم است، گفت: زمانی سامان لطفیان، سیمرغ بهترین دستاورد هنری را برای فیلم «آتلان» معین کریمالدینی برد؛ او در این فیلم تصویربردار بود. به نظرم جای این نوع جوایز در جشنواره فیلم فجر خالی است.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید