به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری الگونیوز؛ مهرداد زاهدیان، مستندساز و رئیس انجمن مستندسازان و داور بخش مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره این بخش در جشنواره گفت: فیلم مستند گونههای مختلفی دارد و در قالبهای نمایش متفاوتی عرضه میشود. به طور پیشفرض تلویزیون خانه فیلم مستند بوده و در آن فضا به نمایش درمیآید.
وی افزود: بخشی از سینمای مستند، ساختار سینمایی پیدا میکند و در قالب نمایشهای سینمایی جای میگیرد که از لحاظ طول فیلم نمایش مستند و هم از لحاظ موضوع این شکل و شمایل را پیدا میکند. از این منظر تعداد زیادی سینماگر پرآوازه داریم که مستندهای زیادی ساختهاند. این فیلمها در قالب سینمای مستند بودهاند که و در چارچوب نمایشهای سینمایی قرار میگرفته است.
زاهدیان با بیان اینکه برخی از جشنوارههای معتبر فیلم جهانی تفاوتی بین فیلم مستند و داستانی قائل نیستند، ادامه داد: در برخی از جشنوارهها اگر مستند ساختار و قالب سینمایی داشته باشد میتواند با سایر فیلمها ارزیابی شود. یک سال در جشنواره فیلم کن بهترین فیلمی که انتخاب شد فیلم مستند «مایک مور» بود.
داور بخش مستند جشنواره فیلم فجر افزود: برخی از فستیوالهای معتبر و درجه یک جهانی مانند برلین و توکیو بخش مستند دارند. این جشنواره ها علاوه بر مقایسه فیلمهای داستانی، بخش مقایسه فیلم مستند نیز دارند. بنابراین این موضوع برای یک جشنواره نوعی مزیت تلقی میشود که بخشی به فیلم مستند اختصاص داده شده باشد. البته طبعا فیلمی که در چارچوب جشنواره رده A میرود به احتمال زیاد باید فیلمی با ساختارهای سینمایی باشد و از آن ساختارهای تلویزیونی فاصله گرفته باشد.
زاهدیان درباره اینکه آیا جشنواره فیلم فجر می تواند جایگاه خوبی برای معرفی فیلمهای مستند باشد، گفت: در شکل فعلی و تجربههای امروز جشنواره فیلم فجر چنین نویدی را به ما نمیدهد که این جشنواره یک جاگاه مناسب برای معرفی فیلم مستند باشد. چرا که رویکرد اصلی آن نمایش فیلمهای داستانی است و در بخش اصلی خود به فیلمهای قصه پرداز و داستانگو میپردازد و این فیلمها، فیلمهایی هستند که جایی نمایش داده نشدهاند. بنابراین کنجکاوی برانگیز است که فیلمهایی که هنوز روی پرده نرفتهاند چه فیلم هایی است.
وی ادامه داد: کمی قبل از جشنواره فیلم فجر، جشنواره مستقل مستند برگزار میشود که این موضوع روی فیلم مستند سایه میاندازد. برای همین در فاصلهای کوتاه در دو جشنواره یکی تخصصی یکی عمومی نمایش داده میشود. برای همین ارزش و محل ارائه برای مستند در این فستیوال جایگاه قویای نیست و تا امروز هم جشنواره فجر چنین چیزی را نشان نداده است. به نظرم نوع نگاه به جشنواره و شیوه عرضه فیلم مستند نیز باید توجه شود. فیلمسازان نیز برای تولید نمایش در سینما باید فکر کنند و این روشها بازنگری شود. اگر اینها با هم ترکیب درستی داشته باشند حتما در جشنواره فیلم فجر جایگاه بهتری خواهیم داشت.
زاهدیان درباره داوری آثار همکاران خود در جشنواره فیلم فجر گفت: میشه با این پدیده مواجه هستیم که موضوع داوری در مورد یک اثر هنری و سینما یک امر نسبی است. همه چیز در یک ترکیب نسبی قرار میگیرد. این نسبیت در قضاوت و چینش تیم داروی و تولیداتی که عرضه شده قرار دارد؛ بنابراین رای قطعی نمیتوان داد. نمیتوانیم بگوییم کدام اثر پسندیده و کدام ناپسند است. باید برآیند مجموعه این آثار را نگاه کرد و به آنها امتیاز داد.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید