شنبه / ۱۵ دی / ۱۴۰۳
×
مسابقه تبلیغات سینمای ایران: از نمایشگاه پوستر تا سیمرغ بلورین

به گزارش خبرگزاری الگونیوز؛ جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری چهل و سومین دوره خود قرار گرفته است. رویدادی به عقیده بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر، به عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های هنری منطقه شناخته می‌شود. در طول این چهار دهه، مانند هر اتفاق مهم و اثرگذار دیگری جشنواره فیلم فجر نیز فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است و در برخی از دوره‌ها بخش‌های مختلف آن شاهد تغییر و تحولات کوچک و گاه اساسی بوده است.«مسابقه تبلیغات سینمای ایران» یکی از باقدمت‌ترین بخش‌های این جشنواره در طول حیات ۴۳ ساله آن بوده است که از دوره پنجم و تحت عنوان «نمایشگاه پوسترهای سینمایی» زمینه‌ای برای پدید آمدن آن شکل گرفت. پس از اعلام فراخوان جشنواره پنجم، ۱۵۷ پوستر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۰ مورد در بخش مسابقه و ۲۰ مورد نیز جهت حضور در نمایشگاه جنبی انتخاب شدند. در میان افراد شرکت کننده در اولین دوره بخش مسابقه تبلیغات نام‌های معتبری از جمله ابراهیم حقیقی(تاتوره، ستاره دنباله‌دار، شهر موش‌ها)، مرتضی ممیز(تنوره دیو، خانه عنکبوت، کمال‌الملک)، پرویز محلاتی(مادیان) و محمدعلی حدت(دونده) به چشم می‌خورد.

از دوره ششم علاوه بر پوسترهای سینمایی، مسابقه نمونه فیلم نیز به جشنواره افزوده شد و به این ترتیب بخش مواد تبلیغی، جلوه‌ای پربارتر پیدا کرد. در بخش پوستر لوح زرین و دیپلم افتخار به حسین خسروجردی برای فیلم «دستفروش»، مرتضی ممیز برای «شیرسنگی» و پرویز محلاتی برای «بی بی چلچله» اهدا شد. در بخش نمونه فیلم نیز لوح زرین و دیپلم افتخار نصیب ابراهیم حقیقی برای «جاده‌های سرد»، صمد تواضعی برای « بازجویی یک جنایت» و «آن سوی مه» و محمدحسین محتشمی برای «مادیان» شد.اما شکل و شمایل جایزه اصلی جشنواره فیلم فجر یعنی سیمرغ بلورین نتیجه هنر ابراهیم حقیقی طراح آن است که از دوره هفتم به جشنواره اضافه شد و تا امروز نیز ثابت مانده است. البته در دوره سی و یکم ابراهیم حقیقی از طرح تازه‌ای استفاده کرد اما به دلیل انتقادها، شمایل سیمرغ از دوره سی و دوم دوباره به شکل پیشین خود بازگشت.در جشنواره هفتم بخش مواد تبلیغی باز هم دستخوش تغییر شد و این بار در چهار زمینه نمونه فیلم، اعلان دیواری، عکس و عنوان‌بندی پذیرای آثار هنرمندان بود. ضمن اینکه نمایشگاه اعلان دیواری فیلم‌ها در مجتمع فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد اما در نهایت هیچ یک از اعلان‌های موجود در بخش مسابقه در مقیاس‌های مورد نظر واجد دریافت سیمرغ بلورین شناخته نشدند. در بخش عنوان بندی، مسعود دشتبان برای «جاده‌های سرد»، در بخش عکس عزیز دستفروش برای «ساعتی» و در بخش بهترین نمونه فیلم ابراهیم وحیدزاده برای «تحفه‌ها» به عنوان برنده انتخاب شدند.

در بخش مواد تبلیغی جشنواره هشتم که در بهمن ماه سال ۱۳۶۸ برگزار شد، حمید ترابلی برای فیلم «کارآگاه۲» سیمرغ بلورین بخش طراحی بهترین پوستر را برنده شد. در حالی که اسامی چهره‌های سرشناسی همچون آیدین آغداشلو، و قباد شیوا نیز در میان نامزدها دیده می‌شد.در بخش بهترین نمونه فیلم، حسن آقا کریمی برای «خانه دوست کجاست؟» سیمرغ را به خانه برد و در بخش عکس نیز جایزه به عزیز ساعتی برای «بایسیکل‌ران» رسید.در حاشیه بخش مواد تبلیغی جشنواره نهم، نمایشگاهی از آثار طراحی لباس، صحنه و ماکت ایرج رامین‌فر به نمایش درآمد و در مراسم اختتامیه مرتضی ممیز برای «ای ایران» و «مهاجر» جایزه بهترین پوستر، حسین ملکی برای «ریحانه» جایزه بهترین عکس و ایرج گل‌افشان برای «هامون» جایزه بهترین نمونه فیلم را دریافت کردند. در جشنواره دهم اما به دلیل اینکه تعداد عکس‌ها و پوسترهای رسیده به حد نصاب لازم نرسید، مسابقه این دو بخش برگزار نشد و سیمرغ بلورین بهترین نمونه فیلم به ایرج گل افشان برای «تعقیب سایه‌ها» رسید.در حاشیه بخش مواد تبلیغی جشنواره یازدهم، نمایشگاه آثار نقاشی و خطاطی سینماگران چینی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در جشنواره دوازدهم سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محسن سیدمحمودی برای «بدوک» رسید. در بخش عکس مهرشاد کارخانی برای «هور در آتش» این جایزه را دریافت کرد و در بخش نمونه فیلم صمد تواضعی برای «تونل» و «بر بال فرشتگان» سیمرغ گرفت.

همچنین در حاشیه بخش مواد تبلیغی این جشنواره، نمایشگاه پوسترهای جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و نمایشگاه جوایز بین‌المللی سینمای ایران از سال ۱۹۸۷ و نمایشگاه آثار هنری سرگئی پاراجانف در خانه سینما برگزار شد.در دوره سیزدهم این رویداد سینمایی، امیر اثباتی برای «زینت» برنده بهترین پوستر شد، حافظ احمدی برای «خاکستر سبز» سیمرغ بخش عکس را دریافت کرد و شهریار بحرانی برای «سجاده آتش» در بخش آنونس به عنوان فرد برگزیده معرفی شد. طبق روال چند دوره اخیر که در این بخش جریان داشت، در خلال جشنواره نمایشگاهی از عکس‌ها و اسناد چارلی چاپلین، عکس‌ها و طرح‌های سرگئی آیزنشتاین، و صد سال سینما در پوستر در خانه سینما برگزار شد. در دوره چهاردهم که رکورد تولید فیلم با ۷۳ اثر شکسته شد، در بخش پوستر هیچ یک از شرکت کنندگان موفق به دریافت سیمرغ نشدند و براهیم حقیقی برای «تیک تاک» دیپلم افتخار را دریافت کرد. در بخش عکس جایزه به جمشید بایرامی برای «سلام سینما» رسید و علیرضا کریمی برای «روز واقعه» برگزیده بخش آنونس شد.در ایستگاه پازدهم این رویداد سینمایی نیز هوشنگ خرم دین برای «گبه» سیمرغ بخش پوستر را به خانه برد و بابک برزویه برای «سفر به چزابه» و ایرج گل افشان برای «برج مینو» به ترتیب در بخش‌های عکس و آنونس برگزیده شدند. در جشنواره شانزدهم و با تغییراتی که در شیوه برگزاری جشنواره اعمال شد، سیمرغ بخش‌های مسابقه فیلم‌های اول و دوم و مواد تبلیغی حذف شد و این روند تا جشنواره بیست و چهارم ادامه پیدا کرد تا سرانجام این بخش در دوره بیست و پنجم تحت عنوان «مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی» بار دیگر به جشنواره اضافه شد.

نکته مهم اینکه رشته «بهترین تبلیغات محیطی» زیر مجموعه جدید این بخش بود که البته در آن جایزه اصلی اهدا نشد و بهزاد خورشیدی برای «آتش بس» دیپلم افتخار گرفت.در این دوره علی زارع برای «وقتی همه خواب بودند» سیمرغ بهترین عکس را دریافت کرد و آرش معیریان برای «تقاطع» برگزیده بخش آنونس شد اما در بخش پوستر دست نامزدها از سیمرغ بلورین کوتاه ماند جواد آتشباری برای «چهارشنبه سوری» و سیدحمید شریفی نیز برای «ابراهیم خلیل الله» دیپلم افتخار گرفتند.دور دوره بیست و ششم جشنواره فیلم فجر، سیمرغ‌های بلورین در بخش‌های عکس، پوستر، طراحی بیلبورد و آنونس به ترتیب به افرادی همچون عبداله عبدی نسب برای «جایی در دوردست»، حیدررضایی برای «اخراجی‌ها»، بهزاد خورشیدی برای «قاعده بازی» و امیرشیبان خاقانی برای فیلم‌های «سنگ، کاغد، قیچی» و «اتوبوس شب» تعلق گرفت.در جشنواره بیست و هفتم و در بخش «عکس» دو سیمرغ بلورین اهدا شد و علی باقری برای «پابرهنه در بهشت» و امیر عابدی برای «سه زن» این جایزه را دریافت کردند. در بخش پوستر جایزه جشنواره به هیچ نامزدی تعلق نگرفت و علی زارع برای «زن دوم» دیپلم افتخار را دریافت کرد. در بخش‌های گرافیک محیطی و آنونس و تیزر نیز دست نامزدها از دریافت سیمرغ کوتاه ماند.

در جشنواره بیست و هشتم نیز که در کاتالوگ رسمی جشنواره آثار بخش مواد تبلیغی قید نشده است، در پنج رشته برگزیده‌ها معرفی شدند و برای نخستین بار برای هر دو رشته «آنونس» و «تیزر» سیمرغ درنظر گرفته شد. در این جشنواره و در بخش عکس محمد فوقانی برای «پستچی سه بار در نمی‌زند»، در بخش پوستر سحر صبا برای «در میان ابرها»، در بخش گرافیک محیطی امیرشیبان خاقانی برای «نیش زنبور» و در بخش‌های آنونس و تیزر نیز به ترتیب آرش معیریان برای «احضار شدگان» و مسعود آقابابائیان برای «آخرین ملکه زمین» صاحب سیمرغ بلورین شدند.در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر بخش مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی سینمای ایران به صورت گسترده‌تری برگزار شد و برای نخستین بار رشته‌های عکس صحنه و عکس پشت صحنه نیز به آن افزوده شد.در این دوره محمد فوقانی برای «دموکراسی تو روز روشن» جایزه بهترین عکس صحنه را دریافت کرد. در بخش عکس پشت صحنه سیمرغی اهدا نشد و در بخش‌های پوستر، گرافیک محیطی، آنونس و تیزر به ترتیب حیدررضایی برای «بیداری رویاها»، علی فرآورده برای «ملک سلیمان»، محسن امیریوسفی برای «آتشکار» و بهروز داودی برای «دیگری» انتخاب شدند.

نکته جالب اینکه محسن امیریوسفی که در مراسم افتتاحیه خبر اهدای سیمرغ بلورین بهترین آنونس فیلم برای فیلم خود یعنی «آتشکار» را به حمید فرخ‌نژاد داده بود، طی مراسمی در نشست فیلم «سفر سرخ» به کارگردانی فرخ‌نژاد که ۱۰ سال پس از ساخت در بخش فیلم‌های اول حضور داشت، جایزه خود را دریافت کرد.در جشنواره سی‌ام که در نخستین سال از دهه نود شمسی برگزار شد، بازهم بخش تبلیغات دستخوش تغییر شد و این بار آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در سه بخش عکس، پوستر و آنونس داوری شدند. سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «بدرود بغداد» رسید اما در بخش‌های پوستر و آنونس خبری از دریافت جایزه نبود. جشنواره سی و یکمبخش مواد تبلیغی جشنواره سی و دوم نیز در سه بخش پوستر، نمونه فیلم و عکس برگزار شد. در بخش بهترین پوستر بهزاد خورشیدی برای «سر به مهر»، در بخش نمونه فیلم مانی حقیقی برای «پذیرایی ساده» و جواد جلالی برای «برلین منفی۷» سیمرغ گرفتند.در جشنواره سی و سوم ترکیب گروه هیات داوران بسیار متنوع بود و مرتضی شایسته، سیف‌اله صمدیان، علی نیک رفتار، رامبد جوان و میثم مولایی از اعضای گروه داوران بودند. در این دوره دو سیمرغ بلورین برای نخستین بار در این بخش اهدا شد. تندیس بهترین نوآوری و خلاقیت در شیوه‌های اصولی تبلیغات و اطلاع رسانی و همچنین بهترین مدیریت تبلیغ و اطلاع رسانی را به ترتیب امیر اثباتی برای «ماهی و گربه» و بهرنگ تنکابنی برای «شهر موش‌ها۲» دریافت کردند. سحاب زری باف نیز برای مجموعه ‌عکس‌های خود سیمرغ بلورین بهترین عکس را گرفت.

جشنواره سی و چهارم کار خود را به صورت رسمی با معرفی پوستر زنده‌یاد خسرو شکیبایی آغاز کرد و مجید برزگر که بیشتر به واسطه فعالیت‌هایش در حوزه سینمای مستقل شناخته می‌شود، کار ایده پردازی و طراحی این پوستر را برعهده داشت. همچنین در این دوره امیر عابدی مدیر بخش تبلیغات سینمای ایران بود. هیأت داوران این دوره را نیز غوغا بیات، مصطفی خرقه پوش، مرحوم رضا حداد، علی وزیریان و بابک عظیمی تشکیل داده بودند. در جشنواره سی و چهارم نیز در بخش‌های عکس و پوستر سیمرغی اهدا نشد اما در بخش آنونس محسن امیریوسفی برای «خواب تلخ» و آرش معیریان برای «محمد رسول الله» به عنوان برگزیده معرفی شدند. در ایستگاه سی و پنجم اعضای هیات داوران به هنرمندان جوان حاضر در این بخش توجه نشان دادند و مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس‌های «نیم‌رخ‌ها»، طاها ذاکر برای طراحی پوستر «فصل باران‌های موسمی» و روح‌الله موحدی برای ساخت آنونس «سیانور» به همراه سیمرغ بلورین مراسم افتتاحیه را ترک کردند.در جشنواره سی و ششم برای اولین بار جایزه بهترین طراحی نامواره به لیست جوایز بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران افزوده شد، اما هیچ‌یک از هنرمندان نتوانستد برنده سیمرغ شوند و دیپلم افتخار این رشته به محمد روح‌الامین برای «رگ خواب» و «خفگی» اهدا شد. در بخش بهترین عکس جواد جلالی برای فیلم «پریناز» موفق شد تا دومین سیمرغ خود را دریافت کند و بابک یادگاریان نیز برای «هجوم» صاحب تندیس بهترین طراحی پوستر شد. سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به مسعود رفیع زاده برای فیلم «خفگی» رسید.

بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره سی و هفتم به افراد شناخته شده توجه نشان داد و سیمرغ‌های بلورین در بخش‌های بهترین عکس، پوستر و آنونس را به ترتیب حبیب مجیدی برای «بمب یک عاشقانه»، طاها ذاکر برای «کوپال» و روح الله موحدی برای «گرگ بازی» دریافت کردند.جشنواره سی و هشتم که پایان آن با شروع همه‌گیری پاندمی کرونا همراه بود نیز بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران طبق روال بیشتر دوره‌ها در سه بخش عکس، پوستر و آنونس برگزار شد و مریم تخت کشیان برای «غلامرضا تختی»، محمد تقی‌پور برای «بیست و سه نفر» و امید میرازیی برای «شاه کش» جوایز این بخش را دریافت کردند.جشنواره سی و نهم کاملا تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و به همین دلیل و به علت فاصله گذاری اجتماعی، بسیاری از خبرنگاران فرصت حضور در سینمای رسانه را پیدا نکردند. در اختتامیه این دوره نتیجه کار سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس فیلم «خورشید»، حمید نجفی راد برای آنونس «شنای پروانه» و وحید ابوالحسنی برای پوستر فیلم «هفت و نیم» مورد توجه هیات داوران قرار گرفت.

در جشنواره چهلم نیز حبیب مجیدی برای عکس‌های «منصور» و امید میرزایی برای آنونس «صحنه زنی» و «تک تیرانداز» سیمرغ دیگری را به گنجینه افتخارات خود از جشنواره فیلم فجر اضافه کردند. در بخش پوستر نیز هیچ‌یک از آثار نتوانستند توجه هیات داوران را به خود جلب کنند و احسان برآبادی برای «پیرمردها نمی‌میرند» دیپلم افتخار گرفت.سیمرغ‌های بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره چهل و یکم بر شانه‌های محمد روح‌الامین برای طراحی پوستر «بیرو» و کیومرث بیک‌ زند برای ساخت تیزر «تی تی» نشست اما در بخش عکس جایزه‌ای اهدا نشد.در آخرین دوره جشنواره نیز محمد بدرلو برای «سه کام حبس»، امیدم میرزایی برای «فسیل» و «تصور» و محمد تقی پور برای «فسیل» سیمرغ بخش‌های سیمرغ بخش‌های عکس، آنونس و پوستر را به خود اختصاص دادند.در میان ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر تاکنون، رکوردداران بخش‌های عکس، پوستر و آنونس هر کدام ۳ سیمرغ را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش عکس جواد جلالی رکورددار است و محمددتقی‌پور نیز رکورد بخش پوستر را برعهده دارد. ایرج گل‌افشان و آرش معیریان نیز در بخش تیزر و آنونس بیشترین تندیس سیمرغ را تاکنون به خود اختصاص داده‌اند.هیأت داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم نیز ترکیب جالبی را تشکیل داده‌اند. حامد بهداد(بازیگر)، کمال تبریزی(نویسنده و کارگردان)، بهزاد خورشیدی(طراح گرافیک)، شهاب‌الدین عادل(فیلمساز و عکاس) و کامران قدکچیان(فیلمساز و تدوین‌گر) داوران بخش مسابقه تبلیغات در این دوره هستند و در مراسم افتتاحیه از انتخاب‌های آن‌ها به عنوان صاخبان سیمرغ ۴۳ رونمایی می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *