74 درصد از رانندگان موتورسیکلت در تصادفات فوتی پایتخت مقصر بودند/ زنگ خطر برای راکبان بی احتیاط!

  • کد خبر : 60125
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
74 درصد از رانندگان موتورسیکلت در تصادفات فوتی پایتخت مقصر بودند/ زنگ خطر برای راکبان بی احتیاط!
برنامه تلوزیونی شهر امن این هفته میزبان سرهنگ رابعه جوانبخت ، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بود، وی در این برنامه اعلام کرد که موتورسیکلت سواران مهم ترین عامل تصادفات فوتی پایتخت هستند.

به گزارش خبرنگار الگونیوز؛ رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ رابعه جوانبخت گفت: بررسی های جدید پلیس راهور تهران بزرگ نشان می دهد که در بخش عمده ای از تصادفات منجربه فوت پایتخت، راکبان موتورسیکلت نقش اصلی را ایفا می کنند.

سرهنگ‌ جوانبخت ادامه داد: بر اساس آمار ها ، 74 درصد از رانندگان موتورسیکلت در تصادفات فوتی  پایتخت مقصر بوده‌اند، درواقع راکبان موتورسیکلت مقصر اصلی در ایجاد تصادفات هستند.

وی افزود: متاسفانه بخش قابل توجهی از تصادفات مرگبار در معابر شهری به دلیل بی احتیاطی و تخلفات موتورسیکلت سواران رخ می دهد، بسیاری از این افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و با انجام حرکات پرخطر، جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

سرهنگ جوانبخت اظهار داشت: موتورسیکلت سواران همچنان در صدر عوامل تصادفات فوتی تهران قراردارند ، از این رو به نظر می رسد که برای کاهش این حوادث تلخ ، علاوه بر اقدامات پلیس، باید بر افزایش آگاهی عمومی و رعایت اصول ایمنی توسط موتورسواران تاکید بیشتری شود.

 

پایتخت

اوج تصادفات موتورسواران پایتخت نشین از ساعت 8 شب الی 00:00 بامداد/نیمه شب های مرگبار

سرهنگ جوانبت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت : موتورسیکلت ها یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد در تهران هستند که به دلیل چابک بودن و توانایی عبور از ترافیک، مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار می گیرند، اما همین ویژگی ها، در کنار رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، سبب شده است که موتورسیکلت سواران در صدر آمار تصادفات فوتی و جرحی قراربگیرند.

در همین راستا، سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در برنامه شهر امن اعلام کرد: موتورسیکلت سواران به دلایل مختلفی در معرض خطر جدی تصادف قرار دارند؛ پس از بررسی حوادث رخ داده در سطح شهر، چندین عامل کلیدی را به عنوان اصلی ترین دلالیل تصادافات موتورسیکلت ها شناسایی کرده ایم :

42درصد از تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در 10 ماهه سال جاری در علت تامه ، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ، 22 درصد از تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در 10 ماهه سال جاری مربوط به عدم توجه به جلو و 14 درصد آن تغییر مسیر ناگهانی است .

سرهنگ جوانبخت اظهار داشت: 15 درصد از کل تصادفات خسارتی در شهر تهران و 66 درصد از کل تصادفات جرحی به موتورسیکلت اختصاص یافته است و همچنین بر اساس بررسی های پلیس راهور تهران بزرگ ، بیش از 45 درصد تصادفات شهری که منجر به فوت می شوند مربوط به موتورسواران است.

وی افزود: 28  درصد از آمار فوتی تصادفات موتورسیکلت سواران در ساعات اولیه شب اتفاق می افتد که بیشتر تصادفات هنگام شب از ساعت 00:00 تا 4:00 بامداد با فراوانی 26 درصد می باشد که در اکثر حوادث اتفاق افتاده موتورسیکلت سواران فاقد کلاه ایمنی می باشند چرا که بیشتر جوانان در هنگام شب هوشیاری کافی در رانندگی را ندارد، آمار تصادفات فوتی موتورسواران پایتخت بر اساس زمان وقوع در 10 ماهه سال جاری به شرح ذیل می باشد:

ساعت 00:00 تا 04:00 صبح با 26 درصد ، از ساعت 04:00 تا 08:00 صبح 6 درصد، از ساعات 08:00 تا 12:00 ظهر 12 درصد،12:00تا16:00 بعدظهر 13درصد،%از 16:00تا 20:00 شب 15 درصد و از ساعت 20:00 تا 00:00 بامداد با فراوانی 28 درصد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به آمار بالای تصادفات موتورسیکلت در بازه زمانی ۲۰:۰۰ تا ۰۰:۰۰ بامداد ، ضروری است که موتورسواران با رعایت قوانین رانندگی و پرهیز از رفتارهای پرخطر، از وقوع حوادث مرگبار جلوگیری کنند.

همچنین، اجرای طرح‌های نظارتی و افزایش کنترل‌های پلیس در این ساعات حساس می‌تواند نقشی مؤثر در کاهش این آمار نگران‌کننده داشته باشد. بی‌توجهی به قوانین، تنها یک لحظه زمان می‌برد، اما پیامدهای آن می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.

گروه سنی 18 تا 35 سال بیشترین قربانیان تصادفات فوتی موتورسیکلت در پایتخت / جوانان بیشترین قربانیان تصادفات مرگبار در معابر بزرگراهی پایتخت هستند

سرهنگ جوانبخت در خصوص معابر بزرگراهی که رتبه اول در ایجاد تصادفات را دارند گفت : معابر پر ترددی مانند بزرگراه بعثت ، بزرگراه امام علی (ع) ، بزرگراه آیت ا…سعیدی ، تونل توحید و خیابان قزوین از جمله نقاط بحرانی در تصادفات موتورسیکلت سواران هستند.

وی افزود: سرعت غیرمجاز، عبور از بین خودروها، حرکت در خطوط اضطراری و تردد از بزرگراه ها ، بی توجهی به چراغ راهنمایی از جمله عوامل اصلی این تصادفات در معابر اصلی است.

سرهنگ جوانبخت ضمن اشاره به استفاده از کلاه ایمنی بیان کرد: عدم استفاده ازکلاه ایمنی یقیناً علت اصلی تصادفات نیست اما عامل اصلی فوت رانندگان موتورسیکلت  نیز می باشد.

وی با توجه به رده سنی قربانیان این گونه از تصادفات گفت : متاسفانه بسیاری از جوانانی که در تصادفات موتوری دچار آسیب یا فوت می شوند اغلب بین 18 تا 35 سال هستند که 15 نفر از آنها زیر 18 سال، 50 نفر بین 18 تا 25 سال، 59 نفر از آنها بین 25 تا 35 سال، 48 نفر از آنها بین 35 تا 45 سال ، 23 نفر ازآنها بین 45 تا55 سال و 30 نفر از آنها بالای 55 سال می باشند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: برخلاف تصور رایج که معمولا جوانان را مقصر اصلی تصادفات موتوری می دانند آمار ها حاکی از آن است که راکبان مسن تر نیز به دلایل مختلفی در معرض خطر تصادفات شدید قرار دارند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به افزایش تصادفات موتوری در معابر اصلی پایتخت و درگیری گسترده جوانان در این حوادث ، به نظر می رسد که علاوه بر نظارت های پلیسی، فرهنگ سازی و ارائه آموزش های هدفمند به این گروه سنی ، نقش مهمی در کاهش آمار تصادفات خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://olgoonews.ir/?p=60125
  • منبع : الگونیوز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.