به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری الگونیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در بیانیه خود در افتتاحیه نشست شورای حکام اظهار داشت: در طول ماههای گذشته، من از طریق رایزنیهای فعال، همکاری نزدیک و فشردهای با جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در حمایت از مذاکرات دوجانبه آنها برای دستیابی به توافقی مورد قبول طرفین که ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای ایران را تضمین کند، داشتهام.
وی افزود: هفته گذشته، به قاهره سفر کردم و در آنجا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و همچنین بدر عبدالعطی، وزیر امور خارجه مصر و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، دیدار کردم. از مصر به خاطر تعامل سازندهاش در این زمینه تشکر میکنم.
گروسی مجدد بیان داشت: آژانس بینالمللی انرژی اتمی نقش مهم و بیطرفانهای در رسیدگی به این موضوع دشوار و حساس ایفا میکند و نقش ضروری در تأیید هرگونه توافق جدید خواهد داشت.
مدیرکل آژانس در ادامه با اشاره به گزارش فصلی خود گفت: در پاسخ به قطعنامه نوامبر سال گذشته هیئت مدیره، این گزارش شامل ارزیابی جامع و بهروز شدهای در رابطه با مسائل باقیمانده گذشته و حال در مورد برنامه هستهای ایران است.
وی مدعی شد: همانطور که میدانید، آژانس در هر یک از سه مکان اعلام نشده در ایران (ورامین، مریوان و تورقوزآباد) که ما در سالهای 2019 و 2020 به آنها دسترسی تکمیلی داشتیم، ذرات اورانیوم پیدا شد. از آن زمان، ما از ایران به دنبال توضیحات و شفافسازی در مورد وجود این ذرات اورانیوم بودهایم. از جمله از طریق تعدادی از جلسات و مشاورههای سطح بالا که من شخصاً در آنها شرکت داشتهام.
گروسی بدون درنظر گرفتن شواهد ایران مبنی بر خرابکاری در این مکانهای ادعایی مدعی شد: متاسفانه، ایران بارها یا به سوالات آژانس پاسخ نداده یا پاسخهای فنی معتبری ارائه نکرده است. همچنین تلاش کرده است تا این مکانها را پاکسازی کند که این امر مانع فعالیتهای راستیآزمایی آژانس شده است.
ایران در این خصوص در یادداشت خود تصریح کرده است: این یک انتظار کاملاً تثبیت شده است که ارزیابیهای آژانس صرفاً بر اساس منابع تأیید شده، معتبر و غیربحثبرانگیز باشد. اتکا به اطلاعات تأیید نشده برگرفته از منابع آزاد یا اطلاعات ارائه شده توسط طرفهای ثالث شناخته شده برای دبیرخانه، با اصول عینیت، بیطرفی و حرفهایگری که زیربنای مأموریت آژانس هستند، مغایرت دارد. تمام مواد و فعالیتهای هستهای ایران بهطور کامل به آژانس اعلام و توسط آن راستیآزمایی شده است. ایران تمام تلاشهای خود برای کشف منشأ چنین ذراتی در آن مکانها را به کار گرفته است. مقامات امنیتی مربوطه ایران، اخیراً طبق تحقیقات و بررسیهای گسترده، سرنخهای بیشتری کشف کردهاند که تأیید میکند خرابکاری و یا اقدام خصمانه در آلودگی آن مکانها دخیل بوده است.
گروسی همچنین در این نطق در خصوص کد اصلاحی 3.1 مدعی شد: تصمیم یکجانبه ایران برای توقف اجرای کد اصلاح شده 3.1 منجر به کاهش قابل توجه توانایی آژانس برای تأیید اینکه آیا برنامه هستهای ایران کاملاً صلحآمیز است یا خیر، شده است و همچنین مغایر با تعهدات قانونی آن است که در ماده 39 توافقنامه پادمان ایران و در ترتیبات فرعی ذکر شده است.
این ادعای گروسی در حالی است که اگرچه ایران در ابتدا در سال 2003 اجرای کد اصلاح شده 3.1 را در چارچوب ماده 39 موافقتنامه پادمان پذیرفت، اما این بند 65 برجام بود که ایران را ملزم به اجرای مجدد کد اصلاح شده پس از سال 2015 کرد. بند 65 به وضوح تکرار کرد که “ایران به آژانس اطلاع خواهد داد که کد اصلاح شده 3.1 ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان ایران را تا زمانی که موافقتنامه پادمان به قوت خود باقی است به طور کامل اجرا خواهد کرد”. زیرا تعهد ایران به اجرای کد اصلاح شده صرفاً در چارچوب ماده 39 موافقتنامه پادمان است و به نظر میرسد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هیچ تأثیر قانونی بر تعهدات پادمانی ایران ندارد با مفاد بند 65 مغایرت داشته باشد. برجام ماهیت الحاق این بند خاص ایجاد یک تعهد الزام آور برای ایران در چارچوب برجام برای اجرای مجدد کد تعلیق شده تعلیق شده بود. اگر آن منطق زیربنای گنجاندن بند 65 نبود، چه انگیزهای طرفهای برجام را برای گنجاندن چنین بندی در توافق ترغیب کرد؟ گنجاندن بند 65 در برجام نه تنها آن را به عنوان مبنای حقوقی تعهد ایران به اجرای مجدد قانون تعلیقشده قبلی تأیید میکند، بلکه به این معناست که تعلیق قبلی اجرای کد اصلاحشده توسط ایران ممکن است از نظر قانونی معتبر و قابل توجیه بوده باشد.
مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: انباشت سریع اورانیوم با غنای بالا همانطور که در گزارش دیگر من قبل از شما با عنوان: تأیید و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (2015) به تفصیل شرح داده شده است، نگرانی جدی است و به پیچیدگی مسائلی که شرح دادهام میافزاید. با توجه به پیامدهای احتمالی گسترش سلاحهای هستهای، آژانس نمیتواند انباشت بیش از 400 کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا را نادیده بگیرد.
جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص در یادداشت خود بیان کرده است: بر اساس موافقتنامه پادمان جامع، هیچ محدودیتی در سطح غنیسازی وجود ندارد. فعالیتهای چرخه سوخت از جمله غنیسازی به عنوان بخشی از سیاستهای ملی کشورهای عضو توسط کنفرانسهای بازنگری NPT و دیگر عرصههای سازمان ملل به خوبی شناخته شده است.
گروسی در ادامه از ایران خواست که به طور کامل و مؤثر با آژانس بینالمللی انرژی اتمی همکاری کند. وی مدعی شد: تا زمانی که ایران به آژانس در حل مسائل پادمانی معوقه کمک نکند، آژانس در موقعیتی نخواهد بود که اطمینان دهد برنامه هستهای ایران منحصراً صلحآمیز است.
وی بیان داشت: من متقاعد شدهام که تنها راه پیش رو از طریق یک راهحل دیپلماتیک، با حمایت قوی از ترتیبات راستیآزمایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی، میگذرد. من همچنان از ایالات متحده و ایران حمایت و آنها را تشویق خواهم کرد تا از هیچ تلاشی دریغ نکنند و خرد و شجاعت سیاسی خود را برای رسیدن به یک نتیجه موفقیتآمیز به کار گیرند.
انتهای پیام/