ناشتایی صحت با زرافه ها قبل از صبحانه!

یاداشت /مجتبی احمدی / تحریریه پایگاه خبری الگونیوز؛ بی تردید داوری و انتخاب سلیقه ای است و نمی‌توان تمام خواسته‌های مخاطب را در انتخاب داوران پیدا کرد حتی اگر آن مخاطب منتقد و از خانواده سینما باشد. تجربه ثابت کرده است که معمولاً همه آنچه مد نظر اهالی رسانه و منتقدان است در روزهای پایانی جشنواره در میان انتخاب ها جایی ندارند. همانطور که قابل پیش بینی بود داوران همه را سورپرایز کردند.

چرا صبحانه ای  زرافه‌ها در جشنواره دیده نشد؟

چرا داوران جشنواره فیلم فجر فیلم سروش صحت را در هیچ رشته‌ای و در هیچ بخشی درخور نامزدی حتی ندیدند؟

آیا برگزارکنندگان جشنواره با جهان بینی فیلم مشکل داشتند؟

آیا بازیگران این فیلم هیچ کدام درخور نگاه داوران جشنواره نبودند؟

آیا این فیلم آنقدر که مورد توجه هیئت انتخاب بود مورد توجه داوران قرار نگرفت؟

آیا سیاستمداران جشنواره فیلم سروش صحت را بایکوت کردند؟

مخاطبان عادی چقدر فیلم صحت را دوست داشتند؟

به نظر شما چرا جشنواره از میان ۵ بازیگر مرد حاضر در م صبحانه‌ای با زرافه‌ها هیچ کدام را برای نامزد شدن در بخش بازیگر نقش اول مرد و بازیگر مکمل در خور ندیدند؟

گمانه زنی‌ها برای فیلم سروش صحت متفاوت است اما مهم این است که بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان فیلم صبحانه‌ای با زرافه را یک اتفاق متفاوت در عرصه کمدی سینمای ایران می‌دانستند و انتخاب این فیلم برای حضور در جشنواره نشان از این دارد که هیئت انتخاب نیز به این تفاوت در ساخته سروش صحت احترام گذاشته‌اند.

شاید فیلم سروش صحت از نظر بسیاری از منتقدان و خانواده سینما یک اتفاق خاص در عرصه کمدی باشد که با حضور چهره‌های مختلف و متفاوت سینمایی به عنوان طبیعتاً در گیشه نیز با یک فروش منطقی و البته نه ایده‌آل مواجه خواهد شد.

اما مشخصاً داوران جشنواره و مدیران جشنواره این فیلم را به عنوان یک اتفاق ویژه نپذیرفتند و جهان بینی ویژه سروش صحت را در قالب یک گروتسک برنتافتند و معتقدند این فیلم نمی‌تواند یک اثر خاص برای تقدیر مراسم اختتامیه جشنواره باشد.

بی تردید کارگردانی چنین کاری یک اتفاق ساده نیست و از سوی دیگر بازی در نقش‌های متفاوت این فیلم می‌تواند از زوایای مختلف بررسی شود و اتفاقاً کارنامه متفاوتی برای بازیگرانش رقم بزند.

برخی از لحظات بازی پژمان جمشیدی لحظاتی از بازی هادی حجازی فر و بخش عمده‌ای از بازی بهرام رادان در فیلم صبحانه‌ای با زرافه‌ها حداقل در کارنامه خود این بازیگران یک جنس بازی متفاوت و خاص است که می‌تواند تحلیل و بررسی شود.

شاید در بحث فیلمنامه و حداقل مسیر روایت و… فیلمنامه سروش صحت را به عنوان کارگردانی که اصولاً دستی بر قلم دارد بتوان با نقدهای مواجه کرد چرا که قصه به رغم تلاطم‌های فراوان و بالا و پایینی‌های خاصی که داشت کم و کسری‌هایی هم داشت که می‌شود روی آنها نیز صحبت کرد.

اما اینکه فیلم صحت را در هیچ بخشی قابل تقدیر نبینیم و دست خالی این کارگردان در روز پایانی از نامزد شدن در بخش‌های مختلف واضح باشد نشان از خروج کامل اثر از نگاه داوران است که…

طبیعتاً وقتی که سروش صحت به سمت دنیای جدیدی از فیلم سازی می‌رود و با سبک و سیاقی متفاوت می‌نویسد روایت می‌کند و از بازیگرانش بازی می‌گیرد به دنبال این است که نگاه جدید خود را در دنیای سینما جا بیندازد و عملاً خیلی توقع ندارد فیلم او را همگان بپسندند و او را تشویق کنند.

اگرچه معتقد هستیم جشنواره می‌توانست او را مهربان‌تر ببیند و این نگاه جدید کمدی‌سازی را دریابد اما فراموش نکنیم بخشی از مخاطب عام نیز با دیدن فیلم سروش صحت خیلی لذت نبردند!

تحقیقات نشان می‌دهد که فیلم صبحانه‌ای با زرافه‌ها مخاطبی خاص داشت و همه افرادی که این فیلم را دیدند از لحظات اثر لذت نبردند.

اگرچه تلخی‌های لحظه به لحظه فیلم به جذابیت نگاه کارگردان در روایت و فیلمنامه نویسی می افزاید اما نوع کمدی و ادبیات فیلم با نقد بسیاری از مخاطبین عام روبرو بود.

البته این فیلم و تعداد دیگری از فیلم‌ها به خصوص انیمیشن‌ها از نگاه داوران فاصله گرفتند که در یادداشت‌های دیگر به آن می‌پردازیم.

به زودی در گفتگویی با سروش صحت فیلم متفاوتش را بررسی خواهیم.