یک درام عاشقانه در بستر بحران

یادداشت/ فاطمه عودباشی/منتقد/ گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛

فیلم سینمایی قلب رقه از همان سکانس اول قلاب را به دهان مخاطب می اندازد و به تماشاگر این نوید را می دهد که می تواند شاهد یک درام عاشقانه در بستر یک بحران باشد‌. همین موضوع یعنی ترغیب مخاطب برای دیدن یک اثر تماشایی.  خیرالله تقیانی پور کارگردانی این اثر را به عهده دارد، کارگردانی که در کارنامه اش ساخت سریال تلویزیونی نجلا در دو فصل دیده می شود‌. او با اینکه فیلم اولی است اما برای شروع یک مسیر سخت را انتخاب کرده است، مسیری که قرار نبود در ایران باشد، بلکه در کشور جنگ زده ای همچون سوریه که بحران ها و چالش های آن کم نیست‌. بنابراین طبیعی است که او و دیگر عوامل سازنده ریسک زیادی کردند و حالا نتیجه اثر توانست نظر اهالی رسانه را جلب کند.

اگر بخواهیم نقبی به قصه بزنیم باید بگوییم نویسنده فیلم قلب رقه تلاش کرده تقابل نیروهای خیر و شر  را در روایت قلب رقه به شکل جذابی ترسیم کند. انطباق موقعیت های مختلف و در هم تنیدگی داستانک ها در کنار موضوع اصلی (گروگان مهم ایرانی) به جذابیت های قصه اضافه کرده و فیلم ریتم خوبی دارد. طوری که تا انتها از ضرباهنگ فیلم کاسته نمی شود. به همین دلیل مخاطب بدون آنکه خسته شود تا پایان، همراه فیلم است.

از سوی دیگر فیلمنامه قلب رقه در لایه های مختلف داستان، اطلاعاتی از داعش به مخاطب می دهد و به زوایایی پنهان از آنها می پردازد که تماشاگر در دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی به این شکل ندیده و کارگردان سعی کرده با انتخاب قاب های مناسب این موضوع را به تصویر بکشد. همچنین او بدون اضافه گویی و اینکه درگیر شعارزدگی شود، سعی کرده قهرمان ایرانی را خلق کند.

ارتباط میان رضا که قهرمان قصه است و ریما در میان پیچیدگی های قصه، طراواتی به داستان داده است تا حق تنفسی در میان صحنه های تلخ داشته باشد. از دیگر نقاط عطف این فیلم، طراحی صحنه های درگیری میان نیروهای مقاومت و داعش است که به درستی طراحی شده و مخاطب با تماشای صحنه های تعقیب و گریز شاهد صحنه های خشونت داعش است. بدون تردید قاب های خلاقانه قلب رقه بعد از تمام شدن فیلم  در ذهن مخاطب باقی می ماند. فیلم در بخش کارگردانی و روایتگری با انتخاب میزانسن های درست نمره خوبی از آن خود کرده است.

در کنار این موارد نباید از بازی خوب هنرمندان فیلم هم غافل ماند. شادی مختاری که نقش ریما یک زن عرب را بازی کرده، توانست تصویر مناسبی را نشان بدهد. همچنین به خوبی زبان عربی را حرف می زند و با عنوان یک زن عرب که به زبان فارسی مسلط است هم با لهجه درستی فارسی را حرف می زند تا برای مخاطب باورپذیر باشد که او یک زن عرب است. در مجموع چیده مان هنرمندان در این اثر خوب است و باعث شده اثر برای مخاطب قابل لمس باشد. انتطار می رود این فیلم در اکران هم با اقبال عمومی رو به رو شود.

انتهای پیام/